Wajibkah Mandi Kalau Keluar Darah Istihadah

Pertanyaan:

apakah wanita diwajibkan mandi kalau mau salat ketika istihadhah ? tolong berikan dalilnya

zaid

Jawapan:

Assalamualaikum wr.wb.

 
Semoga Allah mencurahkan rahmat-Nya kepada kita semua.

Saudara Zaid, ketika seorang wanita mengalami istihadah, maka ada sejumlah hal yang perlu diperhatikan:

1. Dia tidak wajib mandi ketika akan melaksanakan salat. Mandi hanya wajib ketika haidnya berhenti.

2. Dia wajib berwudhu pada setiap kali akan melaksanakan salat. Ketika ditanya tentang darah istihadah, Nabi saw. menjawab, “Berwudhulah pada setiap shalat.” (HR al-Bukhâri).

3. Membersihkan dan mencuci kemaluannya sebelum berwudhu dan menutupinya dengan secarik kain atau kapas untuk menghindari najis atau menguranginya.

4. tidak berwudhuk sebelum masuk waktu shalat sebab keadaan sucinya bersifat darurat.
5. Si suami boleh berhubungan dengannya. Ibn Abbas berkata, “Wanita yang mengalami istihadah boleh didatangi oleh suaminya apabila si wanita itu telah menunaikan shalat.”

6. Hukum wanita yang sedang istihadah sama dengan wanita suci lainnya. Yakni dia shalat, puasa, itikaf, membaca Alquran, menyentuh dan membawa mushaf.

Wallahu a’lam bish-shawab.

Wassalamu alaikum wr.wb.

http://syariahonline.com/new_index.php/id/9/cn/33539

1 thoughts on “Wajibkah Mandi Kalau Keluar Darah Istihadah

  1. assalamualaikum..saya harap kekeliruan saya ini dapat terjawab..

    saya selalu keluar bersam teman wanita saya tanpa melakukan apa-apa perkara yang menghairahkan.tetapi saya merasakan perut saya sakit dan saya sedari telah keluar air dari kemaluan saya yang saya pasti adalah air mazi.sah kah sembahyang saya jika saya sudah mebersihkan air mazi saya tetapi masih lagi ada kesan di seluar dalam saya ataupun ia masih keluar sedikit tanpa saya sedari?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    1) Saudara sepatutnya menjauhi keluar dengan bukan mahram kerana ia adalah salah satu hal yang mendekati zina.

    2) Saudara hendaklah membersihkan pakaian yang terkena mazi, cukup dengan merenjiskan air padanya.

    3) Jika saudara yakin air mazi keluar, maka wajib berhenti solat, bersihkan kemaluan, bersihkan pakaian yang ada mazi, berwudhu, dan solat semula. Jika hanya ragu-ragu, teruskan sahaja solat.

Tinggalkan komen