HAK ISTERI YANG HARUS DIPENUHI SUAMI
Oleh
Al-Ustadz Yazid bin Abdul Qadir Jawas
(9). SUAMI WAJIB DAPAT BERLAKU ADIL TERHADAP ISTERINYA, JIKA DIA MEMPUNYAI ISTERI LEBIH DARIPADA SATU
Iaitu berlaku adil di dalam hal makan, minum, pakaian, tempat tinggal dan di dalam hal tidur seranjang. Dia tidak boleh berbuat sewenang-wenangnya atau berbuat zhalim kerana sesungguhnya Allah melarang yang demikian. Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda.
“Ertinya : Barangsiapa memiliki dua isteri, kemudian dia lebih condong kepada salah satu daripada keduanya, maka dia akan datang pada hari Kiamat dalam keadaan pundaknya senget sebelah.”[1]
Pada dasarnya poligami (ta’addud) dibolehkan di dalam Islam apabila seseorang dapat berlaku adil. Di akhir buku ini, penulis bawakan pembahasan tentang hal ini dalam bab Kedudukan Wanita dalam Islam.
(10) JIKA SEORANG SUAMI PULANG DARI BERMUSAFIR, HENDAKLAH TERLEBIH DAHULU DIA MENUJU MASJID UNTUK MENGERJAKAN SHALAT DUA RAKA’AT, LALU PULANG KE RUMAHNYA UNTUK BERSAMA DENGAN ISTERINYA
Hal ini adalah Sunnah Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam, sebagaimana yang diceritakan oleh Ka’ab bin Malik radhiyallaahu ‘anhu ketika beliau tidak ikut menyertai perang Tabuk di dalam sebuah hadits panjang yang diriwayatkan oleh al-Bukhari (no. 3088) dan Muslim (no. 716 (74)).
Kemudian hendaklah suami mengutus seseorang untuk memberi khabar kedatangannya agar si isteri dapat bersiap-siap menyambut kedatangannya. Di zaman sekarang, boleh juga menggunakan telefon atau SMS.
Dan di malam itu hendaklah dia tidak terus tidur sebelum memenuhi hajat seks isterinya, jika dia mampu. Hal ini berdasarkan sabda Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam.
“Ertinya : Jangan tergesa-gesa hingga engkau dapat datang pada waktu malam -iaitu ‘Isya’- agar dia (isterimu) sempat menyisir rambut yang kusut dan mencukur bulu kemaluannya. Selanjutnya, hendaklah engkau menggaulinya”[2]
Demikianlah sejumlah hak para isteri yang harus ditunaikan oleh para suami. Sesungguhnya memenuhi hak-hak isteri merupakan salah satu ciri keamanan keluarga, serta sebagai sebab menjauhnya segala permasalahan yang dapat mengusik keharmonian dan ia juga menghubungkan rasa aman, tenteram, damai, serta rasa cinta dan kasih sayang.
BERWASPADALAH TERHADAP FITNAH WANITA
Kecintaan suami terhadap isterinya dan kecintaan isteri terhadap suaminya tidak boleh menjadikan keduanya mengharamkan apa yang telah Allah halalkan dan menghalalkan apa yang telah Allah haramkan, atau melakukan dosa-dosa dan maksiat kerana ingin mendapat keredhaan masing-masing daripada keduanya ke atas yang lain.
Allah Ta’ala pernah menegur Nabi Muhammad shallallaahu ‘alaihi wa sallam, Dia berfirman.
“Ertinya : Wahai Nabi, mengapa engkau mengharamkan apa yang dihalalkan Allah bagimu? Engkau ingin menyenangkan hati isteri-isterimu? Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. Sungguh, Allah telah mewajibkan kepadamu membebaskan diri daripada sumpahmu; dan Allah adalah pelindungmu dan Dia Maha Mengetahui, Mahabijaksana.” (At-Tahrim : 1-2)
Di dalam ash-Shahiihain dari hadits ‘Aisyah radhiyal-laahu ‘anha, dia berkata, “Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam pernah minum madu di tempat Zainab binti Jahsyi dan tinggal bersamanya. Aku dan Hafshah bersepakat untuk mengatakan kepada beliau apabila beliau menemui salah seorang daripada kami, ‘Apakah engkau telah memakan maghafir? Sungguh aku mendapati darimu aroma maghafir.’ Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam menjawab, ‘Tidak, tetapi tadi aku minum madu di rumah Zainab binti Jahsyi dan aku tidak akan mengulanginya dan aku bersumpah. Jangan engkau hebohkan hal ini kepada seorang pun.’ Maka turunlah ayat ini [At-Tahrim: 1-2]”[3]
Di sini Allah telah memperingatkan kaum lelaki agar tidak terfitnah dengan wanita, begitu juga kaum wanita agar tidak terfitnah dengan lelaki.
Allah Ta’ala berfirman.
“Ertinya : Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya di antara isteri-isterimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu,[4] maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka; dan jika kamu maafkan dan kamu santuni serta ampuni (mereka), maka sungguh Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. Sesungguhnya hartamu dan anak-anakmu hanyalah cubaan (bagimu), dan di sisi Allah pahala yang besar.” (At-Taghaabuun : 14-15)
“Ertinya : Dijadikan terasa indah di dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, berupa perempuan-perempuan, anak-anak, harta benda yang berlonggok dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, haiwan ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allahlah tempat kembali yang baik.” (Ali ‘Imran : 14)
Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda.
“Ertinya : Tidak ada fitnah yang aku tinggalkan setelahku yang lebih berbahaya bagi lelaki daripada fitnah wanita.”[5]
Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda.
“Ertinya : Sesungguhnya dunia ini manis dan indah. Dan sesungguhnya Allah memberi kuasa kepada kalian untuk mengelola apa yang ada di dalamnya, lalu Dia melihat bagaimana kalian melakukannya. Oleh kerana itu, berhati-hatilah terhadap dunia dan wanita, kerana fitnah yang pertama kali terjadi pada bani Israil adalah kerana wanita.”[6]
Hendaklah seorang muslim benar-benar berwaspada terhadap fitnah ini, ini kerana di antara manusia ada yang terseret oleh kecintaannya yang berlebihan terhadap isterinya sehingga dia berbuat derhaka kepada orang tua, memutuskan silaturahmi dan berbuat kerosakan di bumi, sehingga laknat Allah akan menimpanya.
Allah Ta’ala berfirman.
“Ertinya : Maka apakah sekiranya kamu berkuasa, kamu akan berbuat kerosakan di bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan? Mereka itulah orang-orang yang dilaknat oleh Allah; lalu ditulikan (pendengarannya) dan dibutakan penglihatannya).” (Muhammad : 22-23)
Di antara manusia ada yang diseret oleh kecintaannya kepada isterinya untuk mencari harta yang haram untuk memenuhi kecintaannya dan memuaskan syahwatnya. Di antara mereka pun ada yang saling berbunuh dengan tetangganya dengan sebab isterinya. Maka, hendaklah seseorang berhati-hati terhadap fitnah wanita.[7]
(Disalin dari buku Bingkisan Istimewa Menuju Keluarga Sakinah, Penulis Yazid bin Abdul Qadir Jawas, Penerbit Putaka A-Taqwa Bogor – Jawa Barat, Cet Ke II Dzul Qa’dah 1427H/Desember 2006)
Sumber almanhaj dan diedit oleh Abu Usamah
[1] Hadits shahih: Diriwayatkan oleh Abu Dawud (no. 2133), at-Tirmidzi (no. 1141), Ahmad (II/295, 347, 471), an-Nasa’i (VII/63), Ibnu Majah (no. 1969), ad-Darimi (II/143), Ibnu Jarud (no. 722), Ibnu Hibban (no. 1307—al-Mawaarid) dan lainnya, dari Shahabat Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu. Lihat Irwaa-ul Ghaliil (no. 2017).
[2] Hadits shahih: Diriwayatkan oleh al-Bukhari (no. 5245, 5246, 5247), Muslim (no. 1466 (57)), Ahmad (III/298, 302, 303, 355) dan al-Baihaqi (VII/254), dari hadits Jabir bin ‘Abdillah radhiyallaahu ‘anhuma.
[3] Hadits shahih: Diriwayatkan oleh al-Bukhari (no. 4912) dan Muslim (no. 1474), dari ‘Aisyah radhiyallaahu ‘anha.
[4] Iaitu kadang-kala isteri atau anak dapat menjerumuskan suami atau ayahnya untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak dibenarkan oleh agama.
[5] Hadits shahih: Diriwayatkan oleh al-Bukhari (no. 5096) dan Muslim (no. 2740 (97)), dari Shahabat Usamah bin Zaid radhiyallaahu ‘anhu.
[6] Hadits shahih: Diriwayatkan oleh Muslim (no. 2742 (99)), dari Shahabat Abu Sa’id al-Khudri radhiyallaahu ‘anhu.
[7] Dinukil dari Fiqh Ta’amul bainaz Zaujain (hal. 67-69) secara ringkas.
As’salam. saya ingin bertanyakan soalan berkenaan idda’ bagi suami yang berpoligami (4 isteri) Disini si suami telah menceraikan isteri yang pertama dan ingin berkahwin yang lain.Soalannya disini, sisuami telah pun bernikah bersama wanita lain setelah sebulan penceraian bersama bekas isterinya pertama. Adakah pernikahan itu sah? Adakah sisuami memiliki idda’ sama seperi seorang wanita yang mempunyai idda’. Setahu saya disini, hanya wanita saja yang mempunyai idda’. Perlukan penjelasan yang tepat.Terima Kasih
assalamualaikum. Saya seorang suami yg tidak mengizinkan isteri saya keluar rumah tanpa ditemani saya. bagaimanapun, isteri mempertikaikan tindakan saya. saya juga tidak membenarkan isteri saya memandu kereta bersendirian. Asasnya saya boleh bawakan dan temankan isteri kemana saja tempat yg baik yg ingin dituju. Tindakan saya juga untuk mengelakkan fitnah. Isteri saya pula risau dianggap menyusahkan suami dan cuba untuk melakukan perkara yang mampu tanpa bergantung kepada suami. Tetapi saya melarangnya kerana selagi saya mampu temankan, saya akan buat. Adakah tindakan saya ini mencabar haknya??Terima kasih ustaz.
apakah hukum bagi seorang wanita (isteri orang) lelaki (suami orang) bermain perasaan cinta tanpa pengetahuan pasangan masing-masing….? dan wanita tersebut berani untuk mengajak keluar bersama tanpa pengetahuan suami…….
Assalamuaalaikum.
Kita hidup harus berpijak di bumi nyata. Walaupun ada hukum-hukum agama yang perlu dipelihari dan diamalkan dalam kehidupan berumahtangga. Namun begitu, cuba berfikir sejenak, andaikata tiba-tiba sesuatu berlaku kepada saudara, contohnya meninggal dunia dalam kemalangan jalanraya, pernahkah saudara terfikir, bagaimana saudara boleh meninggalkan isteri yang tidak boleh berdikari. bagaimana dia akan mengurus keluarga selepas itu. Saudara sendiri tidak pernah melatih isteri saudara untuk mengadapi kemungkinan ini. Ini zaman moden, bukan seperti zaman dahulu, dimana semua pekerjaan dilakukan oleh suami. Saya pernah bertemu dengan seorang sahabat yang kematian suami semasa anak masih kecil. Kesukaran yang dihadapi oleh wanita ini kerana semasa suami hidup tak pernah sekali pun membayar bil. Semua urusan suami yang buat. akhirnya hidup seperti orang hilang tempat bergantung, tak tentu arah,kereta rosak menangis, anak sakit menangis, nak antar anak belajar menangis, tak tahu apa nak buat. Selepas beberapa tahun, barulah dapat menyesuaikan diri. Akhirnya wanita ini tidak boleh mengalami masalah terus naik darah tinggi sebab trauma. Namun begitu tidak pula wanita ini berkahwin lagi selepas itu walaupun suami meninggal ketika dia berusia lewat 30 an. So jangan takut beri kebebasan, biar dia berdikari di bawah pengawasan saudara. Kalau dia2 betul2 wanita yang beragama, dia akan dapat menjauhkan dirinya dari sebarabg fitnah.