Suami Makcik? Mahram ke?

Salam
Diharamkan kepada kamu berkahwin (perempuan-perempuan yang berikut), ibu-ibu kamu dan anak-anak kamu dan saudara-saudara kamu dan saudara-saudara bapa kamu dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki dan anak-anak saudara kamu yang perempuan dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu dan saudara-saudara sesusuan kamu dan ibu-ibu isteri kamu dan anak-anak tiri yang dalam peliharaan kamu dari isteri-isteri yang telah kamu campuri, tetapi kalau kamu belum campuri mereka (isteri kamu) itu (dan kamu telah pun menceraikan mereka), maka tiadalah salah kamu (berkahwin dengannya), dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu, dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku pada masa yang lalu, sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi, dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaja yang kamu membelinya, (diharamkan segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan) atas kamu, dan (sebaliknya), dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain dari yang tersebut itu”

Berdasarkan ayat di atas saya masih kurang jelas berkaitan dengan batas aurat antara saya dengan bapa saudara saya.(ibu saudara=isteri bapa saudara adalah kakak ibu saya.bapa saudara saya hanya ipar ibu saya sahaja.)adakah dia dikira mahram saya?bagaimana pula dengan datuk saudara?adik beradik datuk atau nenek saya?

jawapan:

بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

bapa saudara yang menjadi mahram anda ialah: adik beradik kandung ayah, dan adik beradik kandung emak.
Jadi, bapa saudara yang anda maksudkan dalam soalan, bukan mahram anda, kerana dia cuma suami emak saudara anda. Bukan bapa saudara dalam erti kata syarak. Dalam bahasa melayu, dipanggil ‘bapa saudara sabit’.

Sama juga, maksud datuk saudara yang menjadi mahram ialah: Adik beradik kepada datuk anda, atau adik beradik kepada nenek anda. Manakala suami kepada nenek saudara, bukanlah datuk saudara dalam erti kata syarak. Cuma orang melayu panggil ‘datuk saudara sabit’.

Wallahu A’lam

al-ahkam 

Advertisements

4 thoughts on “Suami Makcik? Mahram ke?

  1. Assalamualaikum
    sy nk tnye..ape aurat bg seorg perempuan pada ipar mereka pnye suami?contoh..mcm adik suaminya pnye suami?

    Waalaikumussalam wbt.

    Ipar duai adalah bukan mahram, maka wajib menutup aurat seluruh tubuh kecuali wajah dan pergelangan tangan sebagaimana dengan bukan mahram yang lain. Maka begiti jugalah pasangan ipar, sudah pastilah bukan mahram.

    Wallahua’lam.

  2. assalamualaikum,

    maaf tapi sy masih keliru, jd dr pnjelasan d atas adkh bermksud aurat antara ank saudra permpuan dan suami kepada ibu saudara seperti aurat perempuan dengan lelaki y bukan mahram? sy trbaca pula ad 1 artikel y menyatakn tntg trdpt faktor2 y mnjdikn aurat antara bolh dibuka iaitu seperti berikut: antaranya umur bapa saudara, apakah ia orang yg terhormat, betapa rapatnya hubungan, jika umurnya sudah lanjut, orang yg terhormat dan hubungan kekeluargaan yg rapat, maka dibenar membuka apa yg biasa oleh muhrim yg lain. apakh maksud nya? adakah ia relevan di Malaysia?
    terima kasih..

    Waalaikumussalam wbt.

    Ya seperti bukan mahram yang lain. Tiada beza hubungan rapat atau tidak kerana dalil sudah jelas wajib tutup aurat depan bukan mahram.

    Wallahua’lam.

  3. apakah ada ikhtiar lain selain susuan supaya anak angkat (perempuan) menjadi muhrim kepada suami saya?

  4. Assalamualaikum w.b.t

    Tiada kecuali susuan. Puan boleh minta adik atau kakak suami puan susukan anak angkat itu, maka dia akan jadi mahram kepada suami puan.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s