Air Mazi: najis, Jadi seks oral/blowjob hukumnya???

Salam

Setahu saya, adalah makruh bagi isteri menikmati kemaluan suami dengan mulut dan harus bagi suami menikmati kemaluan isteri sedemikian berdasarkan dalil ” isteri kamu bagaikan kebun dan ladang milikmu yang boleh digunakan menurut kehendakmu asalkan tidak menyalahi hukum syarak seperti …. ” (liwat).

Tetapi saya menjadi keliru apabila menyentuh soal air mazi.

Air mazi adalah cecair yang keluar dari kemaluan ketika berghairah. Sudah pasti suami/isteri yang melakukan perbuatan di atas akan terkena air mazi pada/dalam mulut/lidahnya. Manakala Air mazi dikatakan najis dan hukumnya haram.

Soalan 1:

Jika hukum perbuatan sex tersebut adalah harus/makruh, bagaimana mungkin ia dapat dilakukan sedangkan air mazi itu najis?

Setahu saya najis adalah bahan perkumuhan dari sistem badan. Air mazi hanyalah bahan cecair pada anggota badan yang bertujuan untuk melicinkan anggota tersebut dan ia bukan bahan perkumuhan dari badan.

Soalan 2:

Jadi mengapakah air mazi dikategorikan sebagai najis? Apakah hukumnya berdasarkan ijma’ atau sememangnya hukum yang telah tetapkan Allah? Bolehkah ustaz nyatakan dalilnya?

Bukan bermaksud untuk mempertikaikan hukum Allah. Tetapi saya keliru kerana terdapat dua hukum dalam satu keadaan yang sama.

1. Harus/makruh pada perbuatan sex itu.

2. Haram dan najis pada air mazi.

Sekian, Wassalam jawapan:

Wassalam
Jawab:
Hukum makruh bagi isteri melakukan seks oral kepada zakar suami dan Harus suami melakukan seks oral kepada vagina isteri adalah dua hukum yg berdasarkan dzann (sangkaan) sahaja. Ini kerana tidak ada dalil yg direct menyentuh isu seks yg luarbiasa memandangkan nature budaya Islam yg tinggi dan luhur. Oral seks masih diwartakan dalam Kanun kesiksaan Hukum Civil Malaysia sebagai seks luar tabi’iy, ini menunjukkan penggubal perundangan civil Malaya dulu melihat seks oral sebagai seks luar tabi’iy (tabi’at seks luar biasa).
Kitab2 klasik fiqh langsung tidak membahaskan hukum oral seks. Hanya internet dan industri filem biru yg mempopularkan jenis2 seks luarbiasa spt oral, anal, lesbian, gay, beastiality (seks dgn binatang), dan macam2 lagi.
Kita berpendapat oral seks perlu dijauhi kerana walaupun seks itu Halal dan isteri itu pakaian bagi lelaki dan suami itu pakaian bagi isteri tapi ia masih tertakluk pada adab dan ketaqwaan. Seperti juga makan dan minum, ia adalah harus, kita tertakluk pada adab2 makan, namun Barat mengajar cara makan yg extreme, mereka makan burger dan piza sambil menari,, dan meneguk air carbonated mereka sambil berjalan dan berlari.
Maka seks pun begitu, kita umat Islam menikmati seks dgn beradab, maka biarkan orang Barat menikmati seks mereka dengan melampaui batas. Gempa seks atau sexual revolution yg melanda Barat amat menakutkan sekali, bahkan jika industri VCD lucah yg berleluasa sekarang jika tidak dapat dibendung akan mengundang padah pada umat Islam juga, bila revolusi seks biru ini menular dalam masyarakat.
Maka kami tidak berani nak tahqeeq hukum Oral seks ini sehingga fuqaha’ dan mujtahid terkemuka hari melihat dan mengkaji dan mengeluarkan suatu hukum yg muktamad sebagaimana hukum dadah dan rokok.

2. Mazi adalah najis menurut kesepakatan ahli hadis (Albani, Tamamul Minnah). Dalil: HR Bukhari-Muslim dari Ali bin Abi Talib ra. Maka jika mazi ini najis dan thabit kenajisannya melalui hadis sahih, maka anda boleh membuat hukum yg wajar utk oral seks. Lelaki dan wanita mengeluarkan cecair madzi semasa ghairah dan madzi itu najis dan jika cecair najis ini masuk dalam mulut, maka sudah tentu syara’ memandang serius masalah najis yg diambil secara sengaja. WA

al-ahkam 

12 thoughts on “Air Mazi: najis, Jadi seks oral/blowjob hukumnya???

  1. Assalamu3alaikum wbt.
    ustz sy nk tanya , kalau keluar air mani ketika sedang tidur tanpa kita sedar disebabkan zakar kita mudah ‘erect’pada siang hari , adakah ia menyebabkan puasa kita batal ?

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh.

    Ia tidak membatalkan puasa kerana ia berlaku ketika tidur, di luar kawalan kita.

    Wallahua’lam.

  2. salam,
    ustaz cmne nk berhenti dari wat bnda 2?
    padahal saya sembahyang cukup..
    adakah selama ni Allah x terima ibadat saya?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Pertamanya, tahniah kepada saudara kerana tidak meninggalkan solat. Ini kerana solat adalah pembeza antara iman dan kufur.

    Tentang bagaimana cara menjauhinya. Antara cara-cara tersebut ialah:

    a) Menjauhi menonton gambar-gambar, video, membaca kisah-kisah yang boleh menaikkan hawa nawa nafsu.

    b) Kurangkan masa bersendirian. Ini kerana hawa nafsu ini sering menggila ketika bersendirian, banyakkan aktiviti berfaedah bersama rakan-rakan seperti bersukan dan lain-lain.

    c) Banyakkan ibadah seperti membaca al-Quran dan terjemahannya, membaca kitab-kitab agama, memperbanyakkan zikir-zikir yang Rasulullah SAW ajar.

    d) Letakkan di dalam bilik kita sesuatu yang boleh mengingatkan kepada Allah, contohnya memasang audio bacaan al-Quran dan lain-lain.

    e) Banyakkan berkawan dengan sahabat-sahabat yang baik.

    f) dan paling penting banyakkan berdoa memohon hidayah kepada Allah.

    Wallahua’lam

  3. salam. saya nak tanya,sah ke mandi wajib lepas bersetubuh (junub) bersama suami, sebab time mandi wajib dengan suami kita akan tersentuh suami juga. saya keliru jika wudu akan batal jika tersentuh suami

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Sah Insya-allah, hanya sahaja wudhu terbatal menurut pendapat mazhab Syafie, akan tetapi mandi wajibnya tetap sah dan tidak terbatal.

    Wallahua’lam.

  4. assalammualaikum ustaz,

    saya btul-btul kemuskilan dan buntu. saya nak tanya dalam tempoh pertunangan, bolehkah mereka membincangkan tentang seks yang akan dilakukan dalam perkahwinan nanti? dan bolehkah seseorang itu melihat gambar @ video seks untuk sebagai persediaan untuk perkahwinan.

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Tidak boleh, kedua-dua perbuatan ini mendekatkan kepada zina. Tunang bukanlah mahram, maka ia bukan lesen.

    Wallahua’lam

    .

  5. assalamualaikum ustaz..
    saya ingin menanyakan soalan..
    jikalau seseorang e2 tidak dapat menahan hawa nafsu maka kebanyakan mereka akan memilih untuk melakukan onani..
    tetapi saya melakukan onani bukan kerana hawa nafsu tetapi kerana saya ada masalah untuk tidur malam..
    saya ada terbaca artikel tentang hal ini…
    bagi mereka yang mengalami insomia ataw masalah tidur malam..
    onani adalah salah satu cara untuk membuatkan individu menjadi letih dan akhirnya tertidur..
    pada mulanya saya ingatkan perkara ini mendatangkan kebaikan tetapi sebaliknya..
    saya menjadi seorang yang ketagih melakukan onani mengalahkan penagih dadah..
    kalau sehari boleh dikatakan hampir 5 kali saya melakukan perkara ni..
    namun tuhan maha mengsihani saya lalu saya terdetik untuk membaca artukel mengenai hukum melakukan onani..
    setelah saya mengetahui hukumnya haram..
    saya mendapati ianya susah untuk ditinggalkan..
    namun saya tetap berjuang untuk menghentikan perbuatan ini lalu saya cubab memperbanyakkan amal ibadat saya sehingga hari ini..
    soalan saya..

    a) apakah keburukan seseorang e2 apabila mengamalkan perbuatan yang lagha ini?
    saya ingin mendapatkan penjelasan yang tepat dari pihak ustaz..
    tapi sebelum e2..
    izinkan saya berkongsi sedikit dengan ustaz tentang keburukan yang saya alami..
    antaranya ialah..
    1)minda menjadi sempit
    2)susah untuk memahami sesuatu perkara terutamanya dalam hal ilmu
    3)pemikiran menjadi lembab
    4)selalu cuai
    5)selalu berasa letih meskipun mengalami tidur yang cukup

    apabila saya memikirkan kembali keburukan onani yang saya dan dikaitkan pula dengan hukum yang menyatakan bahawa onani itu haram..
    maka jelas terbukti bahawa ini merupakan antara balasan dari ALLAH kerana melakukan sesuatu yang terlarang dan oleh sebab itu saya masih berjuang untuk menghentikan aktiviti ini..

    b) saya mengalami sedikit tekanan perasaan semasa saya berjuang untuk berhenti secara mendadak..
    soalan saya..
    bolehkah saya melakukan terapi sendiri dengan masih melakukan onani tetapi waktu suatu jangka masa yang tertentu seperti:

    1) seminggu sekali untuk sebulan..
    2) sebulan sekali untuk bulan berikutnya..
    3) dua bulan sekali dan seterusnya..

    ataw saya harus berpuasa setiap setiap hari jikalau perkara di atas tidak boleh diterima pakai..

    saya harap ustaz dapat menjawab soalan saya secepat mungkin bg membolehkan saya merangka langkah utk meninggalkan perkara onani ini..

    sebelum saya mengundur diri..
    saya ingin memohon maaf jika ada perkara yang saya nyatakan di atas bertentangan dengan pandangan ustaz sendiri..

    assalamualaikum..

  6. Assalamualiakum ustaz..

    saya ada musykil, adakah saya kena ganti puasa ramadan, jika saya melancap pada malam bulan puasa,tetapi pada paginya saya cepat atau lambat mandi wajib.

    soalan 1.

    Adakah saya,batal puasa saya jika lambat mandi wajib dan perlukah saya perlu menganti puasa ramadan semula?

    Assalamualaikum wbt.

    Puasanya sah, cuma saudara hendaklah cepat mandi wajib, jika lewat bagaimana saudara solat Subuh? Dan meninggalkan solat adalah dosa yang besar.

  7. Assalamualaikum ustaz..dsni,sy ada sdkt kemusykilan..jika air mazi kluar ktika sy brpuasa rmadhan, adakah puasa sy batal?dan prlukah sy mengganti puasa? Wasalam..

    Waalaikumussalam wbt.

    Keluarnya mazi tidak membatalkan puasa. wallahua’lam.

  8. assalamualaikum..

    sy nk tnya

    1. ppuan pun ada air mazi? krn slama ini sy menyangka hnya llaki shja..

    2. adakah cecair mazi dgn kputihan iaitu lendir putih yg keluar dri kemaluan wanita adalh benda yg sma?

    jika beronani dan keluar lendir putih adakah perlu mandi wajib bg kaum wanita?

  9. Assalamu’alaikum ustaz..

    bagaimana nk menasihati seorang isteri yg suka kpd seks oral padahal kita sudah menasihati dia yg perbuatan itu kotor kerana akan menelan air mazi yg najis..

    satu lg,adakah puasa kita sah jika kita tidak mandi wajib dan tidak bersolat di bulan ramadhan?

    harap ustaz atau sesiapa pn didalam forum ini dpt mmberikan jwpn kpd sy yg kebingungan ini..

    jazakallah..

Tinggalkan komen