Khadam Ayat?

Salam

Sy ada 2 soalan, harap panel feqh dpt menjawabnya berdasarkan dalil al-Quran atau/dan hadis sahih. Sy keliru mengenai perkara ini,harap dpt penjelasan dari soalan ini. Syukran..

1. Benarkah boleh memanggil khadam ayat keluar dari al-Quran? Adakah dalil al-Quran atau hadis sahih mengenai perkara ini?

2. Benarkah khadam ayat itu wujud? Ada yg mengatakan khadam ayat ini bukan malaikat, manusia yg telah meninggal atau jin tetapi ia adalah makhluk khusus yg menjaga ayat dipanggil khadam ayat.Bukankah khadam ayat al-Quran itu adalah malaikat?

jawapan:

Bismillahi wal hamdulillahi

Sepanjang pengetahuan dan pencarian kami , tidak ada dalil yang mengatakan bahawa setiap ayat dan surah dalam al-Quran itu mempunyai “khadam” yang boleh dipanggil-panggil dan diperintahkan untuk melakukan sesuatu.

Apa yang jelas , jika pun perbuatan tersebut benar-benar berlaku dan terjadi , ianya adalah satu bentuk pengeliruan yang dilakukan oleh golongan tertentu untuk mengaburi mata kita agar mempercayai bahawa bentuk perubatan yang dilakukan adalah menepati sunnah dan mengikut landasan syarak…Kemungkinan khadam yang dimaksudkan itu adalah jin atau syaitan yang memang bertungkus lumus untuk menyesatkan umat manusia….Allahu A’alam…

Kita wajib memohon perlindungan dan pertolongan daripada Allah swt secara terus tanpa perantaraan dari kalangan khadam atau jin dan sebagainya….

WA

AAN

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s