Sumpah Tak Nak Jumpa Mertua

Assalamualaikum….

Saya ada musykil dengan satu perkara…

3 Tahun lepas saya ada selisih faham dengan ibu mertua sehingga menyebabkan saya bersumpah dengan nama allah yang saya takkan jejak kan kaki ke rumah keluarga mertua saya lagi sehingga akhir hayat.tapi kini ibu mertua telah menyedari salahnya dan memohon maaf dengan saya serta mahu berbaik semula dengan saya.sebagai umat islam saya ingin hubungan kekeluargaan itu disambung semula.

Jadi bolehkah saya menjejakkan diri semula ke rumah mertua sedangkan saya pernah bersumpah 3 tahun dulu.Bagaimana cara untuk saya selesaikan masalah ini.

Bismillah Assalamualaikum

al-Jawab:

Sumpah semacam itu adalah wajib dilanggar kerana tidak boleh bersumpah dalam urusan maksiat, Maksiat dalam kes ini ialah memutuskan silaturrahim, kerana ia adalah sesuatu yg dilarang agama.

Maka hendaklah melanggarnya dan wajib membayar kifarat sumpah.
Kifarat sumpah ialah memberi makanan 10 orang miskin, atau memberi pakaian 10 orang miskin atau berpuasa 3 hari. Dalil: al-Maidah: ayat 89

[Ref: Dr Abdullah al-Tayyar, Haiah kibr ulama bilad al-Haram, Isyaarat fi ahkam alKaffaraat, pustaka jam’iyah al Birr, Riyadh, KSA, ms 13]

sekian 

http://al-fikrah.net/Forums/viewtopic/p=22389.html#22389      

Tinggalkan Jawapan

