Maksud Tasyabbuh Dengan Orang Kufar

Ibn Sahak

Soalan :

Minta dihuraikan Hadis Nabi S.A.W.: “SESIAPA YANG MELAKUKAN PERBUATAN YANG MENYERUPAI SESUATU KAUM ITU, MAKA DIA TURUT TERMASUK BERSAMA GOLONGAN TERSEBUT” (ABU DAUD & AHMAD)

Jawapan :

Hadith tersebut antaranya telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad r.a. dengan sanad yang Jayyid dari Ibn ‘Umar dari Nabi s.a.w. bahawasanya baginda telah bersabda dalam satu hadith yang panjang, dan di akhir hadith tersebut Nabi s.a.w. menyebut:

من تشبه بقوم فهو منهم
Maksudnya: “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dari kalangan mereka.”

As-Syeikh Abdul ‘Aziz Abdullah bin Baz menyebut lebih kurang :

“Maka menjadi kemestian ke atas orang-orang yang beriman menjauhi dari menyerupai musuh-musuh Allah dalam semua urusan hingga dapat dibezakan mereka dengan musuh mereka……. Akan tetapi jika terdapat perkara yang berkonsinya antara orang muslim dan orang kafir, maka perkara ini tidak termasuk di dalam menyerupai mereka, bahkan tidak dilarang untuk kita menggunakannya seperti menaiki kapal terbang, menaiki kereta, keretapi, walaupun mulanya perkara ini dimulai oleh musuh-musuh Allah, namun Allah telah memudahkan perkara ini untuk kita menfaatkannya…… Maka perkara-perkara yang dapat dimanfaatkan oleh orang muslim harus mereka mengambilnya walaupun ianya dari musuh-musuh mereka. Dan ini tidak dinamakan sebagai tasyabbuhan (penyerupaan) kerana ianya daripada musuh dan dapat dimanfaat secara am oleh orang-orang muslimin. Demikian juga perkara yang berkongsi orang-orang muslim dengan orang-orang kafir dan perkara tersebut telah menjadi adat kepada mereka semua, maka perkara sebegini juga tidak termasuk di dalam menyerupai orang kafir. Adapun yang dikatakan menyerupai itu terjadi dalam perkara yang dikhususkan kepada mereka seperti dari pakaian-pakaian mereka yang khusus “.

As-Syeikh Ibn Baz menyambung lagi dengan katanya :

“Ya ! (dibenarkan) Jika sesuatu perkara itu bermanfaat untuk kita dan ianya tidak dikhaskan kepada orang-orang musyrik. Adapun apa-apa yang dikhaskan kepada orang-orang musyrik dan tidak ada kemanfaatan bagi kita perkara tersebut, maka kita tidak mengambilnya/menggunakannya.”

wallahu a’lam
binsahak

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s