Makan di Kafeteria Bukan Islam

Bin Sahak

Soalan:

Saya pelajar yang tinggal di Amerika, apakah dihalalkan bagi saya makan di kafeteria orang china atau Hindu di Amerika? Memandangkan mereka bukan Ahli Kitab, akan tetapi daging-daging ini diambil dari negara Amerika yang Kristian. Dan bagaimana pula kalau jiran saya yang cina atau hindu memberi saya makanan?

Jawapan:

Oleh: Dr. al-Syarif Hamzah bin Husain al-Fa’r (Uni. Ummu al-Qura)

Jika kafeteria menyediakan daging yang disembelih oleh Ahli Kitab di tempat yang kamu tinggal di sana, dan sangkaan banyak kamu menyatakan daging itu disembelih oleh Ahli Kitab, maka bacalah bismillah dan makanlah. Jika disediakan daging yang disembelih oleh orang yang beragama Hindu atau Cina yang menyembah berhala, maka kamu tidak boleh memakannya. Ini kerana yang halal itu ialah daging yang disembelih oleh seorang muslim atau yang disembelih oleh Ahli Kitab yang tidak disebut nama selain Allah. Sembelihan-sembelihan penyembah berhala dan orang kafir lainnya tidak boleh dimakan berdasarkan hukum syara’.

Jika disediakan ikan dan seumpamanya, maka tidak mengapa engkau memakannya kerana jenis ini tidak memerlukan disembelih. Inilah juga hukum pemberiah dari jiran kamu samaada cina atau hindu

Wa billaahi al-taufiq.
binsahak

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s