Gesek Kasut Di Tanah Untuk Hilang Najis

Salam

Beberapa hari yg lepas sy berjalan dgn seorg kwn & tiba-tiba die terpijak tahi burung kering di tepi jln.dan pd masa yg sama tlh hujan rintik2.kawan sy kuatir tahi yg di pijak itu terlekat di tapak kasut & akan berjangkit di tempat lain yg di lalui nya.sy myuruh nya menggosok tapak kasut di pasir.dia berbuat demikian selama 5 minit tetapi dia ttp was-was..
soalan sy:
1)apakah jika kita terpijak & ia nya akan berjangkit di tempat lain?adakah betul tindakan sy dgn myuruh dia berbuat demikian.
2)bagaimana jika jln itu tidak basah?adakah ianya boleh berjangkit?
3)adakah Air mani itu najis?adakah perlu di basuh sekira nya tekena cadar & perlu di basuh berasinggan dgn baju lain?

jawapan:

بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Quote:
1)apakah jika kita terpijak & ia nya akan berjangkit di tempat lain?adakah betul tindakan sy dgn myuruh dia berbuat demikian.
2)bagaimana jika jln itu tidak basah?adakah ianya boleh berjangkit?

Masalah adakah najis boleh disucikan dengan selain air? Ada khilaf antara ulama. Ada yang langsung tidak membenarkan. Ada yang mengharuskan. Dan ada yang mengharuskan dengan syarat hajat.

Menurut Ibn Taimiyyah, bahawa jika diteliti sunnah Nabi SAW, didapati bahawa suruhan menyucikan najis dengan air bukan umum kepada semua najis. Ada beberapa situasi yang dibenarkan menyucikan dengan selain air.

Antaranya ialah apabila selipar terkena najis. Maka cara menyucikannya ialah dengan menggosokkan dengan sesuatu hingga hilang kesan najis.

Dalam hadis Abu Hurairah:

إِذَا وَطِئَ أَحَدُكُمْ بِنَعْلَيْهِ الأَذَى فَإِنَّ التُّرَابَ لَهُ طَهُورٌ

Maksudnya: Apabila salah seorang kamu memijak kotoran dengan seliparnya, maka sesungguhnya tanah adalah penyuci untuknya.
Direkod oleh Abu Daud (no: 385). Diperselisihkan pada kesahihannya.

Kata Ibn Taimiyyah: Yang rajih dalam masalah ini ialah apabila dapat dihilangkan najis dengan apa jua cara, maka hilang jugalah hukum najisnya (yakni menjadi suci). Kerana sesuatu hukum yang sabit dengan satu sebab, apabila hilang sebab itu, maka hilang jugalah hukumnya. (majmuk fatawa Ibn Taimiyyah).

Jadi, tindakan anda menyuruh supaya dihilangkan najis dengan cara menggosokkan pada tanah -mudah mudahan- adalah betul.

Masalah najis berjangkit, jika kita dapat melihat sifat-sifat najis pada tempat lain, maka wajiblah dihilangkan juga. Jika tidak, maka hukum asalnya ialah tidak ada najis di tempat lain.

Quote:
3)adakah Air mani itu najis?adakah perlu di basuh sekira nya tekena cadar & perlu di basuh berasinggan dgn baju lain?

Khilaf ulama dalam hukum mani. Abu Hanifah dan Malik kata: ia najis. Cuma Abu Hanifah memberi kelonggaran menyucikan dengan cara mengikis.
Syafie dan Ahmad pula mengatakan ia suci. Dan pendapat ini -Wallahu A’lam- lebih kuat, ditarjihkan oleh ramai muhaqqiqin.

Dalil kesuciannya ialah hadis Aisyah r.a.

ولقد رأيتني أفركه من ثوب رسول الله صلى الله عليه و سلم فركا فيصلي فيه

Maksudnya: Dan sesungguhnya aku pernah mengikisnya (mani) dari pakaian Rasulullah SAW, lalu baginda bersolat dengan pakaian itu.
Direkod oleh Muslim (no: 288).

Wallahu A’lam

al-ahkam

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s