One comment on “Masalah Nita Solat Lagi

  1. salam ya ustaz.
    Ana nak tanya sungguh2 pd ustaz krn ana juga slh seorg dr org yg telah di serang penyakit was2 yg teruk semasa cuba utk menghadirkan niat sewaktu ingin mengerjakan solat.Soalan ana,bolehkah berdiri terus dan tanpa memikirkan apa2 dan terus bertakbir?Contohnya ana selesai mengambil wudhu dan ingin mengerjakan solat fardhu zohor.Bolehkah ana berdiri mengadap kiblat dan kemudian terus bertakbir sahaja?adakah niat sudah dikira ada ketika itu??harap dpt ustaz jelaskan kemusykilan ini.syukran ya ustaz..

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Insya-allah sah. Niat adalah sesuatu yang automatik ada di dalam hati apabila kita mahu melakukan sesuatu. Contohnya tatkala kita memberi sedekah, niat kita sudah ada di dalam hati untuk bersedekah. Ia automatik muncul.

    Perbuatan yang tidak berniat adalah perbuatan yang dilakukan tanpa sengaja, dan perbuatan yang dilakukan dalam keadaan tidak sedar contohnya ketika mengigau di dalam tidur.

    Niat tidak perlu dilafazkan di bibir kerana Rasulullah SAW tidak mengajarkan sedemikian. Bahkan sebahagian ulama’ mencela perbuatan melafazkan niat dan ia dikategorikan sebagai bid’ah kerana tidak pernah diajar oleh Rasulullah SAW, dan sebagaimana kita ketahui ibadah hendaklah dengan mengikut sunnah.

    Wallahua’lam.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s