Solat Jemaah lewat VS Solat seorang diri di awal waktu

Assalamu’alaikum Ustadz,

Bukankah memang Shalat Jamaah itu lebih afdhol dibandingkan sendiri-sendiri,  Shalat di awal waktu itu juga sangat dianjurkan bukan? Nah sekarang, bagaimana sebaiknya kalau sudah menunggu di Mushalla… Tapi belum ada yang diajak Jamaah atau sudah ada tapi belum mahu, sedangkan sudah masuk waktu Shalat (Dhuhur dan Ashar).

Apakah sebaiknya saya menunggu sampai boleh berjamaah (sampai berapa lama?), atau langsung Shalat sendirian demi mengejar Shalat di awal waktu?

Demikian, saya tunggu jawapan Ustadz ya… Jazakallahu khairan katsiran

Wassalamu’alaikum Wr. Wb.

Watik Tk

teka_99

Jawapan

Assalamu ‘alaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Kalau kita mahu membandingkan, mana yang lebih utama antara shalat berjamaah tapi waktunya tidak benar-benar di awal, dengan shalat benar-benar di awal waktu tapi sendirian, maka yang lebih utama adalah shalat berjamaah meski tidak terlalu di awal waktu.

Tentu kita masih ingat hadits yang menyebutkan betapa utamanya shalat berjamaah. Ya, perbandingannya 25 darjat atau 27 darjat. Sedangkan hadits-hadits tentang shalat di awal waktu, tidak sampai menyebutkan perbandingannya sedetail itu.

Sebagai dalil tambahan yang menguatkan lebih utama shalat berjamaah adalah sebahagian ulama sampai kepada kesimpulan wajibnya shalat berjamaah. Dalam pandangan ulama tersebut, shalat wajib 5 waktu tidak sah dikerjakan kecuali dengan cara berjamaah. Sebahagian ulama lain mengatakan bahawa shalat berjamaah itu hukumnya sunnah muakkadah, bahkan ada yang mengatakan hukumnya fardhu kifayah.

Sementara tidak ada ulama yang sampai mewajibkan shalat di awal waktu. Dan juga, tidak ada ulama yang mengatakan tidak sah kalau bukan dikerjakan diawal waktu.

Namun kalau masih boleh shalat berjamaah di awal waktu, maka tentu mendapat dua keutamaan sekaligus. Namun kalau terpaksa harus memilih salah satunya, maka tidak mengapa waktunya mundur sedikit, tapi tetap boleh berjamaah.

Wallahu a’lam bishshawab, wassalamu ‘alaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Ahmad Sarwat, Lc

http://www.eramuslim.com/ustadz/shl/7130161054-shalat-berjamaah-atau-shalat–awal-waktu.htm

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s