Dimanakah Tempat Berdirinya Ma’mum Apabila Seorang Diri ?

Dimanakah Tempat Berdirinya Ma’mum Apabila Seorang Diri ?

Al-Ustadz Abdul Hakim bin Amir Abdat

Pertanyaan diatas perlu sekali kita jawab dengan jelas dan betul dengan mengambil keterangan dan contoh dari RasulullahSAW. Dimanakah sebenarnya tempat berdiri ma’mum apabila seorang atau sendirian.” Apakah dibelakang Imam atau seharusnya sejajar dengan Imam .” Dengan kita melakukan penyelidikan untuk mengetahui contoh yang pernah dikerjakan oleh RasulullahSAW, dapatlah nantinya kita beramal sesuai yang dikehendaki oleh agama kita. Maka dibawah ini saya akan turunkan dalil-dalil yang tegas dan terang yang menunjukan tempat berdiri ma’mum kalau seorang diri.

Dalil Pertama

“Ertinya : Dari Ibnu Abbas, ia berkata ; “Aku pernah shalat bersama Nabi SAW pada suatu malam. Lalu aku berdiri di sebelah kiri beliau, kemudian Rasulullah SAW memegang kepalaku dari belakangku, lalu dia tempatkan aku di sebelah kanannya ….” (Shahih Riwayat Bukhari I/177)

Dalil Kedua

“Ertinya : Dari Jabir bin Abdullah, dia berkata ; “Nabi SAW pernah berdiri shalat, kemudian aku datang, lalu aku berdiri di sebelah kirinya, maka beliau memegang tanganku, lantas dia memutarkan aku sehingga dia menempatkan aku sebelah kanannya. Kemudian datang Jabbar bin Shakr yang langsung dia berdiri di sebelah kiri RasulullahSAW. Lalu beliau memegang tangan kami dan beliau mendorong kami sehingga beliau mendirikan kami dibelakangnya”. (Shahih Riwayat Muslim & Abu Dawud)

Dua Dalil Di Atas Mengandungi Hukum Sebagai Berikut :

(1). Apabila ma’mum seorang mesti berdiri disebelah kanan Imam.
(2). Dan ma’mum yang seorang itu berdiri disebelah kanan harus sejajar dengan Imam bukan di belakangnya. Saya katakan demikian kerana di dalam hadits Jabir bin Abdullah sewaktu datang Jabbar bin Shakhr lalu NabolehW menempatkannya keduanya dibelakangnya. Ini menunjukan kedua sahabat itu tadinya berada disamping Nabi sejajar dengan beliau. Kemudian Nabi SAW mendirikan mereka di belakangnya. Tidak akan dikatakan “Di belakang” kalau pada awalnya sahabat itu tidak berada sejajar dengan beliau.
(3). Apabila ma’mum dua orang atau lebih, maka mesti berdiri dibelakang Imam.

Dalil Ketiga

“Ertinya : Dari Ibnu Abbas, dia berkata ; “Aku pernah shalat di sisi/tepi NabolehW dan Aisyah shalat bersama kami di belakang kami, sedang aku (berada) di sisi Nabi SAW, aku shalat bersamanya (berjama’ah)”. (Shahih Riwayat Ahmad & Nasa’i).

Keterangan :

(1). Perkataan, “Aku sahalat di sisi/tepi NabolehW, terjemahan daripada kalimat “Shallaitu ila janbin nabiyiSAW”.
(2). “Janbun” menurut kamus-kamus bahasa Arab ertinya : sisi, tepi, samping, sebelah, pihak, dekat.


(3). Jika dikatakan dalam bahasa Arab “Janban Li Janbin” maka ertinya : Sebelah menyebelah, berdampingan, bahu-membahu.
(4). Dengan memerhatikan hadits di atas dan memahami dari segi bahasanya, maka dapatlah kita mengetahui bahawa Ibnu Abbas ketika shalat bersama Nabi SAW, ia berada di samping/sejajar dengan Nabi SAW.
(5). Hadits ini menunjukan bahawa perempuan tempatnya di belakang. Baik yang jadi ma’mum itu hanya seorang perempuan saja atau campur lelaki dengan perempuan.

Di dalam kitab Al-Muwattha karangan Imam Malik diterangkan bahawa Ibnu Mas’ud pernah shalat bersama Umar. Lalu Ibnu Mas’ud berdiri dekat di sebelah kanan Umar sejajar dengannya.

Diriwayatkan bahawa Ibnu Juraij pernah bertanya kepada Atha’ (seorang tabi’in), “Seorang menjadi ma’mum bagi seseorang, dimanakah dia (ma’mum) harus berdiri .” Jawab Atha’, “Di tepinya”. Ibnu Juraij bertanya lagi, “Apakah si Ma’mum itu harus dekat dengan Imam sehingga dia satu shaf dengannya, iaitu tidak ada jarak antara keduanya (ma’mum dan imam) ?” Jawab Atha’; “Ya!” Ibnu Juraij bertanya lagi, “Apakah si ma’mum tidak berdiri jauh sehingga tidak ada ruang di antara mereka (ma’mum dan imam)? Jawab Atha’ : “Ya”. (Lihat : Subulus Salam jilid 2 hal.31)

Dari tiga dalil di atas dan atsar dari sahabat dan seorang tabi’in besar, maka sekarang dapatlah kita berikan jawapan bahawa ; “Ma’mum apabila seorang saja mesti berdiri di sebelah kanan dan sejajar dengan Imam”.

Tidak ada keterangan dan contoh dari Rasulullah SAW, yang menunjukan atau menyuruh ma’mum apabila seorang diri harus berdiri di belakang Imam meskipun jaraknya hanya sejengkal seperti yang dilakukan oleh kebanyakan saudara-saudara kita sekarang ini.

Mudah-mudahan mereka suka kembali kepada sunnah NabolehW. Aamiin ! (1)

(Disalin dari kitab Al Masaa-il (Masalah-Masalah Agama) jilid 1, Penulis Abdul Hakim bin Amir Abdat, Penerbit Darul Qolam, Jakarta, Cetakan III)


_________
Foote Note


(1). Ditulis tanggal
21-3-1985

Kategori: Shalat
Sumber: http://
www.almanhaj.or.id
Tanggal: Jumat, 28 Januari 2005
14:05:00 WIB

Produced by SalafiDB 3.0 (freeware)
http://salafidb.googlepages.com

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s