Hukum Sesuatu Yang Tidak Terdapat Dalam Al-Qur’an

Hukum Sesuatu Yang Tidak Terdapat Dalam Al-Qur’an

Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin

Pertanyaan.
Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin ditanya : Sebahagian orang melakukan penghalalan terhadap amalan dan perbuatannya yang jahat, seperti merokok atau yang semacamnya dengan alasan bahawa hal tersebut tidak terdapat di dalam Al-Qur’an dan As-Sunnah di dalamnya, maka bagaimana Syaikh menasihati mereka ?


Jawapan:
Sesungguhnya merupakan sesuatu hal yang wajib diketahui bahawa agama Islam disyari’atkan sejak diutusnya Nabi hingga datangnya hari kiamat. Seandainya setiap kejadian yang terjadi itu dinashkan dalam Al-Qur’an dan As-Sunnah, maka tentulah Al-Qur’an akan menjadi berjilid-jilid tanpa batas, dan As-Sunnah pun akan menjadi seperti itu.

Akan tetapi syariat Islam -salah satu kekhususannya- adalah ia merupakan kaedah-kaedah dan prinsip-prinsip umum. Dan masuklah ke dalam kaedah dan prinsip umum ini berbagai masalah (juz’iyat) yang tidak dapat dihitung kecuali oleh Allah Azza wa Jalla. Maka (dalam masalah rokok ini) hendaklah kita merujuk kepada firman Allah Azza wa Jalla.

Ertinya : “Dan janganlah kamu membunuh dirimu, sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu” (An-Nisa : 29)

Kita merujuk kepada firman Allah SWT.
Ertinya : “Dan janganlah kamu serahkan kepada orang-orang yang belum sempurna akalnya, harta (mereka yang ada dalam kekuasanmu) yang dijadikan Allah sebagai pokok kehidupan” (An-Nisa : 5)

Rujuk pula sabda Nabi SAW:

Ertinya : “Tidak ada kemudharatan dan tidak (boleh) menyebabkan mudharat (kepada orang lain)” (1)

Ini merupakan kaedah-kaedah umum, yang dapat kita terapkan pada masalah rokok dan yang semacamnya.

Maka rokok termasuk sebab yang memautkan, dan rujuklah kepada hasil-hasil penelitian yang memperlihat masalah ini, berapa ramai yang meninggal akibat menghisap rokok setiap tahunnya ? Dengan demikian, bererti termasuk dalam firman Allah SWT.

Ertinya : “Dan janganlah kalian membunuh diri kalian” (An-Nisa : 29)

Menghisap rokok juga membuang-buang harta, kerana seseorang tidak mendapatkan faedah sedikitpun daripadanya. Dan Allah telah menyebut harta sebagai qiyaam (pendukung) untuk manusia.

Ertinya : “Dan janganlah kamu serahkan kepada orang-orang yang belum sempurna akalnya, harta (mereka yang ada dalam kekuasaanmu) yang dijadikan Allah sebagai pokok kehidupan” (An-Nisa : 5).

Yang dengannya kalian dapat menegakkan kemaslahatan kalian, maslahat Ad-Din dan dunia, sementara menghisap rokok dan yang semacamnya sama sekali tidak mengandung maslahat secara agama demikian pula secara duniawi

Dan marilah kita merujuk kepada sabda Rasulullah SAW.

Ertinya : “Tidak ada mudharat dan tidak (boleh menimpakan) kemudharatan kepada orang lain.”

Dan ternyata kita menemui rokok membahayakan/mendatangkan kemudharatan berdasrkan kesepakatan para doktor masa kini, oleh kerana itu sebahagian negara-negara maju telah melarang pengiklanannya di khalayak umum -walaupun (negara-negara) itu adalah negara kafir- kerana mengetahui mudharatnya. Dengan demikian rokok termasuk dalam sabda Nabi SAW:

Ertinya : “Tidak ada kemudharatan dan tidak (boleh) mendatangkan kemudharatan.”

Dan tidak perlu untuk menyebutkan nash (khusus) dalam masalah ini, kerana boleh jadi akan terjadi lagi banyak hal yang serupa dengannya.

Dan boleh jadi pada abad-abad pertengahan telah terjadi banyak hal yang tidak kita ketahui, namun salah satu keitimewaan Dinul Islam serta nash-nash syar’i adalah ia berupa kaedah-kaedah umum, yang masuk kedalamnya berbagai masalah yang tak dapat dihitung kecuali oleh Allah hingga tiba hari kiamat.

(Disalin dari kitab Ash-Shahwah Al-Islamiyah Dhawabith wa Taujihat, edisi Indonesia Panduan Kebangkitan Islam, Penulis Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin, terbitan Darul Haq)
_________
Foote Note
(1). HAdits Riwayat Ibnu Majah no 2340 dan 2341, Ahmad 1/313 (2867 menurut urutan Ahmad Syakir). Ahmad Syakir berkata : “Sanadnya lemah disebabkan kelemahan Jabir bin Al-Ju’fiy, namun maknanya shahih dan tsabit dengan sanad yang shahih (dalam riwayat) Ibnu Majah juga hadits Ubadah bin Ash-Shamit
RA

Kategori: Al-Qur’an – Tanya Jawab
Sumber: http://
www.almanhaj.or.id
Tanggal: Senin, 28 Februari 2005
07:37:55 WIB

Produced by SalafiDB 3.0 (freeware)
http://salafidb.googlepages.com

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s