Ingin Menikahi Janda Akan Tetapi Ibu Melarang, Apa Yang Harus Saya Lakukan ?

Ingin Menikahi Janda Akan Tetapi Ibu Melarang, Apa Yang Harus Saya Lakukan ?

Syaikh Abdul Aziz bin Baz

Pertanyaan.
Syaikh Abdul Aziz bin Baz ditanya : Saya ingin menikahi seorang janda, ayah sayapun sudah bersetuju, demikian juga dengan wanita tersebut dan keluarganya, semua setuju atas pernikahan saya itu. Hanya ibu saya yang tidak setuju dan tidak menyukainya. Apakah saya boleh menikahi wanita itu tanpa mempedulikan kerelaan ibu saya, atau tidak boleh ? Apakah saya dikira derhaka terhadap ibu saya apabila saya tetap menikahi wanita itu? Tolong beri penjelasan kepada saya, semoga Allah memberikan pahala kepada Anda.


Jawapan:
Hak seorang ibu sangat besar. Berbakti kepadanya termasuk kewajipan terpenting. Yang saya nasihatkan kepada anda adalah agar tidak usah menikahi wanita tersebut yang tidak diredhai oleh ibu anda. Ini kerana seorang ibu adalah orang yang mesti paling didengar nasihatnya. Kemungkinan ibu anda mengetahui akhlak wanita tersebut yang akan membahayakan diri anda. Sementara wanita selain dia masih banyak lagi.

Allah SWT berfirman.

 

Ertinya : “Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya?”(Ath-Thalaaq : 2-3)


Tidak diragukan lagi bahawa berbakti kepada ibu termasuk perbuatan takwa, kecuali kalau si ibu bukan termasuk orang yang taat beragama, sementara wanita yang akan dilamar komited terhadap ajaran agama dan bertakwa. Kalau itu yang terjadi, maka anda tidak wajib taat kepada ibu anda, berdasarkan sabda Nabi
SAW.

 

Ertinya : “Sesungguhnya ketaatan itu hanya dalam kebajikan”

Semoga Allah memberikan taufiq kepada semua pihak untuk mendapatkan keredhaanNya, dan mempermudah diri kita mendapatkan hal yang membawa kemaslahatan dan keselamatan dalam agama dan dunia kita.

(Disalin dari kitab Al-Fatawa Juz Awwal, edisi Indonesia Fatawa bin Baaz, Penulis Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baaz, terbitan At-Tibyan – Solo)
 

Kategori: Birrul Walidain
Sumber: http://
www.almanhaj.or.id
Tanggal: Kamis, 12 Januari 2006
09:04:47 WIB

Produced by SalafiDB 3.0 (freeware)
http://salafidb.googlepages.com

Tinggalkan Jawapan

