Buka puasa xyakin waktu

بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وبعد

Quote:
1.baru2 ni saya puasa qada…saya berbuka ikut azan KL di tv sebab saya yakin di tempat saya(bentong phg) masuk maghrib lebih awal..tapi waktu saya tgh berbuka barula azan di tempat saya tu berkumandang…jadi..saya rasa was2 dgn puasa saya …dan setiap waktu mmg azan di surau tu lewat 3-5 minit dari KL ..tapi selalunya memang bentong yang masuk waktu dulu..sekarang adakah saya perlu qada balik puasa saya?

perlu difahami beberapa perkara:
i- dalam puasa, waktu berbuka adalah dengan masuknya waktu maghrib, samada di tempat anda org azan atau tidak, atau azan dilewatkan. yg diambil kira: masuk waktu.
ii- dalam masalah syak, kaedahnya ialah: kembali kepada asal. jika syak adakah masuk waktu atau tidak, maka asalnya belum masuk waktu.

berkaitan soalan di atas, anda mestilah memastikan bahawa pada anda tarikh berpuasa itu, adakah waktu maghribnya lebih awal daripada kaw Wilayah Persektuan KL ataupun lebih lewat. anda boleh rujuk dalam taqwim negeri.
-Jika benar lebih awal, maka puasa anda dikira SAH.
-Jika KL lebih awal, dan anda berbuka pada waktu azan di TV, bererti puasa anda tidak sah. dan anda mestilah qadha’ puasa itu balik. kerana: kaedah feqah yg masyhur: Tidak diambil kira zangkaan yg terang-terang tersilap. dan berdasarkan kaedah: kembali kepada asal

Tinggalkan Jawapan

