Doa selepas salam

bacaan yg sangat popular selepas salam oleh imam ialh ‘alhamdulillah… dst’ (saya tak hafal). Setakat ilmu saya yang cetek dan dalam kitab2 basic (fiqh manhaji) tak ada pulak disebut sebutan sebegitu, atau ada yang rupa2 macam tu. Minta ilmuwan huraikan.

jkk

jawapan:

بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله
وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Masyhur di kalangan imam-imam masjid dan surau di negara kita, apabila selesai memberi salam selepas sembahyang, ZIKIR PERTAMA yang dibaca ialah:

الحمد لله الذي لم يتخذ ولدا ولم يكن له شريك في الملك ولم يكن له ولي من الذل وكبره تكبيراsurah al-Isra (ayat: 111).

Membaca bacaan ini selepas sembahyang, tidak ada disebut dalam mana-mana hadis sahih mahupun dhaif. Sahabat2 yang menceritakan perihal solat Nabi, tidak ada seorang pun menukilkan Nabi membaca ayat ini selepas solat. Oleh itu, menjadikan ayat ini sebagai satu zikir khas yang dibaca selepas solat, dengan menganggap ia satu ibadat, adalah salah satu satu bentuk penambahan dalam agama selepas sempurnanya Islam.

Oleh itu, sebagai umat Muhammad SAW, hendaklah kita mengambil tatacara ibadah dari awal hingga akhirnya daripada baginda sendiri, sebagaimana sabdanya: “Bersembahyanglah kamu sebagaimana kamu melihat aku sembahyang“.

Kemungkinan, penambahan bacaan yg berlaku di kalangan pak-pak imam masyarakat kita adalah kerana:
-melihat kepada kemuliaan ayat tersebut, di mana disebut dalam beberapa hadis dhaif ayat tersebut dinamakan sebagai: ayat al-Izzah (ayat kemuliaan).
-ayat tersebut diakhiri dengan “Dan bertakbirlah kepada Allah“. mungkin sebagai isyarat supaya bertakbir selepas sembahyang, sebagaimana di sebut dalam satu hadis, sahabat mengetahui selesainya solat Nabi apabila mendengar laungan takbir.. oleh itu dibaca ayat tersebut untuk memperingatkan supaya bertakbir.

walaubagaimanapun, yang diambilkira dalam ibadah ialah: mengikut tatacara yg diajar oleh Rasulullah SAW.

Wallahu A’lam.

al-ahkam 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s