Makmum Masbuq menjadi Imam kepada rakan yang masbuq?

Assalamualaikum Warahmatullah…

Kepada semua Panelis Al-Ahkam yg dihormati,

Ada 2 keadaan solat berjemaah dan sy memohon pencerahan dalil-dalil yg ada..,

1.Dua org orang makmum masuk dlm satu jemaah solat ketika sudah tahiyyat akhir.kemudian setelah kedua-duanya bangun, makmum yg kanan telah undur sedikit kebelakang dan menjadikan makmum disebelahnya tadi sebagai imam (keadaan ini benar2 berlaku dikawasan rakan sekerja saya).kekeliruan yg timbul ialah, adakah keadaan ini dibenarkan atau tidak?

2.Imam terbatal solat, kemudian digantikan oleh makmum dibelakangnya. jadi persoalan dan kekeliruan yg ditimbulkan ialah bagaimanakah tertib yg betul untuk menutup ruang yg ditinggalkan oleh
makmum tadi.adakah dengan merapatkan samada dari kiri atau kanan ruang tadi (kebiasaan yg dilakukan) dan ada satu pendapat dr seorg tenaga pengajar rakan sy ialah ditutup ruang tadi oleh makmum dibelakang makmum yg mengantikan imam tadi dan begitulah seterusnya sehingga saf yg terakhir.

Wallahua’alam…

JKK…

jawapan:

wa’alaikumussalam wrt bkt

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr Hadif_Hakimi dengan kadar kemampuan yang ada, Insya-Allah.

1. Didalam al-Mughni (2/105 dan 222) ada menyatakan : setelah Imam selesai memberi salam, bangun salah seorang makmum dan bersolat dibelakang sahabatnya yang sama bersolat dengannya bagi menyempurnakan baki solatnya, dan perbuatan di dianggap sah. [al-Fiqh al-Islami wa adilatuh, 2/178, cet ke 3, 1989].

Perbuatan ini merupakan kaedah berpindah kepada jemaah yang lain, dengan mengambil dalil kisah Abu Bakar ra, Hadith Sahl bin Saad As-Saa’idiy r.a:

‏أن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏ذهب إلى ‏ ‏بني عمرو بن عوف ‏ ‏ليصلح بينهم ‏ ‏فحانت ‏ ‏الصلاة فجاء ‏ ‏المؤذن ‏ ‏إلى ‏ ‏أبي بكر ‏ ‏فقال أتصلي بالناس فأقيم قال نعم قال فصلى ‏ ‏أبو بكر ‏ ‏فجاء رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏والناس في الصلاة ‏ ‏فتخلص ‏ ‏حتى وقف في الصف فصفق الناس وكان ‏ ‏أبو بكر ‏ ‏لا يلتفت في الصلاة فلما أكثر الناس التصفيق التفت فرأى رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏فأشار إليه رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏أن امكث مكانك فرفع ‏ ‏أبو بكر ‏ ‏يديه فحمد الله عز وجل على ما أمره به رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏من ذلك ثم استأخر ‏ ‏أبو بكر ‏ ‏حتى استوى في الصف وتقدم النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏فصلى ثم انصرف فقال يا ‏ ‏أبا بكر ‏ ‏ما منعك أن تثبت إذ أمرتك قال ‏ ‏أبو بكر ‏ ‏ما كان ‏ ‏لابن أبي قحافة ‏ ‏أن يصلي بين يدي رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏فقال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏ما لي رأيتكم أكثرتم التصفيق من نابه شيء في صلاته فليسبح فإنه إذا سبح التفت إليه وإنما ‏ ‏التصفيح ‏ ‏للنساء

“Sewaktu Rasulullah s.a.w mengunjungi Bani Amru bin Auf untuk mendamaikan pertikaian di antara mereka, maka tiba waktu sembahyang. Seorang tukang azan datang kepada Abu Bakar lalu berkata: Inginkah kamu mengimami sembahyang bersama orang ramai? Aku akan mengiqamatkannya. Abu Bakar menjawab: Ya. Kemudian Abu Bakar mendirikan sembahyang. Sewaktu orang ramai sedang sembahyang, Rasulullah s.a.w datang. Baginda menyelinap masuk ke saf pertama. Setelah melihat keadaan itu, orang ramai menepuk tangan, tetapi Abu Bakar tidak menoleh. Apabila orang yang menepuk tangan bertambah ramai, beliau menoleh dan melihat Rasulullah s.a.w. Baginda mengisyaratkan kepada Abu Bakar agar tetap berada di tempatnya. Abu Bakar mengangkat kedua tangannya memuji Allah s.w.t sesuai dengan apa yang diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w lalu Abu Bakar berundur ke belakang sehingga menyamai dengan saf pertama dan Nabi s.a.w pula maju ke hadapan lalu meneruskan sembahyang. Setelah selesai sembahyang, baginda bersabda: Wahai Abu Bakar! Apakah yang mencegahmu untuk tetap berada di tempatmu ketika aku menyuruhmu? Abu Bakar menjawab: Tidak layak bagi anak Abu Quhafah sembahyang di hadapan Rasulullah s.a.w. Kemudian baginda bersabda lagi: Mengapa kamu semua menepuk tangan? Sesiapa yang mengalami sesuatu ketika sembahyangnya maka hendaklah dia bertasbih kerana apabila seseorang bertasbih dia akan menoleh. Menepuk tangan hanyalah untuk wanita” [hadith Sahih Riwayat Muslim].

Perbuatan menukar Imam adalah sah disisi Mazhab Hanbali dan Syafie.

2. Jika Imam terbatal, lalu dilantik makmum di belakangnya, maka didalam situasi ini makmum dibelakangnya harus kedepan bagi mengisi ruang kosong yang ada. Imam Ahmad rh. ada meriwayatkan bahawa seseorang hendaklah maju kedepan, dan dia tidak sepatutnya membiarkan ruang kosong dihadapannya. [Ibn Qudamah, al-Mughni, 2/101].

Sekian, wassalam

al-ahkam 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s