Haramkah bercinta

assalamualaikum..saye ade 1 persoalan yg mmg menghantui remaja spt saye..saye mahu tahu adakah haram bercinta..saya ada terbaca yg menyatakan bhw bercinta adalah haram, dan ade yg mengatkan x haram..buat pengetahuan semua saye ade seorang awek…kami x pernah dating dan lain2…..adakah hubungan kami jua haram..saya still tak phm..bile saye dgr org kata haram, saya cuba buang perasaan nie tapi saya tak mampu sebab di dlm hati, saya still suka kat dia..so saya nak hukum mengikut kaca mata islam..

jawapan:

Sheikh Atiyyah Saqr iaitu bekas Pengerusi JAwatankuasa Fatwa Mesir di dalam kitabnya Seen wal Jeem lil mar’atil muslimah ada ditanyakan soalan seumpama ini. Beliau menjawab bhw bercinta itu tidak salah. Yg menjadi kesalahan adalah perlakuan kesan drpd bercinta itu. Ini krn cinta itu mempunai satu ‘kuasa’ yg tersendiri. Jika tidka dikawal, maka ia boleh membawa mudharat yg besar. Namun, jika ia dikawal oleh batasan syara’, maka tidak mengapa utk bercinta. Krn Allah telah menganugerahkan hambanya perasaan cinta. Sekian. WA.

bicaramuslim 

Tinggalkan Jawapan

