Kencing Tak Lawas

Soalan:

بعدما أتبول ( أي بعد نزول الماء ) الماء تبقى قطرات من البول في القضيب وأجلس حوالي ربع ساعة في الحمام كي أتنظف جيداً من البول طبعاً هذا مرهق ومتعب لي بعدها أتوضأ للصلاة وذهبت إلى عدة أطباء وأجريت تحاليل واستعملت أنواع الأدوية بخصوص القضاء على هذه الظاهرة لكن دون جدوى وبعد ما أتنظف جيداً من قطرات البول المتبقية أتوضأ وأذهب إلى الصلاة وأثناء الصلاة أحس وكأن هناك قطرات متبقية في القضيب وتريد أن تخرج إلى الخارج طبعاً هذا يسبب لي مشاكل وإحراجاً خاصة إذا صليت جماعة وبعدها أكتشف أن هناك قطرات بول متبقية قد لا تنزل بسرعة أثناء جلوسي في الحمام وأضطر إلى إعادة الصلاة أو أشك في أن صلاتي غير صحيحة الرجاء إفادتي في هذا الموضوع بالفتوى الواضحة ؟ Setelah saya membuang air kecil, beberapa titisan atau kencing berada didalam kemaluan dan saya duduk didalam bilik air selema suku jam untuk betul-betul membersihkan diri. Sudah tentu is memenatkan dan membebankan saya. Kemudian saya akan mengambil wudhu’ untuk melakukan solat. Saya telah pun berjumpa dengan beberapa doktor dan telah mengambil beberapa jenis ubatan sebagai usaha mengatasi masalah ini, dan masalah ini belum selesai. Setelah saya membersihkan titisan air kencing, saya akan mengambil wudhu’ dan bersolat, akan tetapi semasa solat, saya merasakan seolah-oleh terdapat titisan air kecing didalam kemaluan yang ingin keluar. Sudah tentu ia mendatagkan masalah dan menjadikan saya malu, lebih-lebih lagi didalam solat berjemaah dan mendapati titisan air kencing keluar, yang tidak keluar semasa saya duduk didalam bilik air, maka saya mengulangi solat, atau saya meragui samada solat saya masih sah. Tolong bantu saya dengan memberi fatwa yang jelas.

Jawapan :

إذا توضأت فالأصل الطهارة ولا تلتفت إلى ما يعرض لك من الشكوك والوساوس ، فإن ذلك من الشيطان ، نعم إن تيقنت أنه خرج منك شيء بعد الوضوء بطل وضوؤك وعليك أن تتوضأ ثانية وهكذا ما تحس به في الصلاة من بقايا شيء من البول في القضيب عليك أن تتشاغل عنه وتبني على أصل الطهارة ولا حاجة إلى التفتيش بعد ذلك ؛ لأن ذلك مما يسبب بقاء الوسوسة عافاك الله من ذلك . “Jika anda melakukan wudhu’, maka pada asasnya anda telah bersih (taahir), maka janganlah mengambil peduli apa-apa keraguan dan was-was, kerana semuanya adalah dari syaitan. Benar, jika anda pasti bahawa sesuatu telah keluar setelah wudhu’ anda selesai, ini membatalkan wudhu’ dan anda hendaklah mengulanginya kembali. Mengenai perasaan anda semasa bersolat bahawa masih terdapat kencing didalam kemaluan, anda hendaklah menjauhkan fikiran anda mengenai fikiran ini. Atas prinsip bahawa anda telah bersih sete;ah berwudhu’, tidak ada keprluan untuk anda memeriksa diri anda selepas itu, kerana ini akan hanya menambahkan lagi was-was. Moga Allah melindungi anda dari permsalahan ini.” – [Al-Lajnah Al-Daa’imah 5/227].

WA, wassalam

al-ahkam 

Tinggalkan Jawapan

