Pompuan Jadi Imam Doa Jemaah

Salam,

Apa hukum seorang perempuan yg menbaca doa dgn meninggikan suara supaya dpt di dengar org ramai semasa sesuatu perhipunan/keramaian. perhimpunan itu juga di hadiri oleh org lelaki.

jazakallah

jawapan:

Wassalam

al-Jawab:

Sebagaimana mafhum hadith sahih, “do’a adalah ibadah (sahih alJami’ #3407)”, maka pelaksanaan do’a itu mestilah jua menurut apa yang disyari’atkan.

Telah disepakati oleh kaum salaf akan bid’ahnya do’a secara jama’iy yang dipimpin oleh pak kiyai ata pak Imam, maka bertambahlah lagi kebid’ahannya bila do’a itu dipimpin oleh perempuan.

Suatu masa dulu heboh satu dunia, bila Amina Wadud memimpin solat Juma’at dan berkhutbah di USA, maka bila wanita tampil membaca do’a dan diamimkan oleh orang-orang yg bodoh, maka bertambahlah bid’ahnya dua kali lipat.

Inilah maksud alhadith:

“Jauhilah kamu akan perkara-perkara yg diada-adakan, kerana setiap yg diada-adakan adalah bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat.” (HR Abu Daud, Ibn Majah dan atTermidzi, dinilai sahih oleh atTermidzi, disahihkan oleh Ibn Hibban dan al-Hakim, disahkan oleh azZahabi, peringkas kitab al-Mustadrak dan disahihkan oleh al-Albani) sekian WA

al-ahkam 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s