Bagaimana Mengetahui Waktu-waktu Sembahyang di dalam kapal terbang


Soalan:

Seorang lelaki akan bermusafir dengan menaiki kapal terbang ke Jepun memakanmasa selama 12 jam. Bagaimana dia hendak mengetahui waktu-waktu solat, sedangkan dia diudara.

Jawapan:

Orang yang bermusafir dengan kapal terbang dia menunaikan solat apabila telah masuk waktu solat. Bagi waktu Maghrib, Isyak, dan Subuh dia mungkin dapat mengetahuinya dengan melihat, iaitu apabila tenggelamnya matahari maka masuklah waktu Maghrib, apabila hilang cahaya merah maka masuklah waktu Isyak dan apabila terbitnya matahari, maka masuklah waktu Subuh.

Adapun bagi waktu Zohor dan ‘Asar, boleh ditunaikan dengan berijtihad dan berusaha mencari (untuk mengetahui masuknya waktu) , apabila anda dapat mengetahui waktunya di Negeri yang kamu berada di atasnya, maka kamu hendaklah melewatkan sedikit solat dari tempoh itu, kemudian barulah anda solat, ini kerana waktu anda berada di atas (di dalam kapal terbang) tidak sama seperti waktu di bumi. Anda juga boleh menjamakkan antara Zohor dengan ‘Asar, dan Maghrib degan ‘Isyak samaada jama’ al-Taqdim ataupun jama’ al-Ta’khir berdasarkan mana yang lebih mudah bagi anda. Anda juga boleh bertanya kepada Kapten kapal terbang, kerana dia memiliki peralatan yang boleh mengetahui waktu-waktu solat di udara.

Dan ketahuilah, sesiapa yang terlindung baginya (mana-mana) waktu solat, Maka dia berijtihad dengan kadar kemampuannya, kemudian dia solat, maka solatnya sah, melainkan apabila jelas padanya (selepas itu) dia solat sebelum masuk waktu, maka hendaklah dia mengulangi solatnya, jika tidak ada apa-apa, maka tidak mengapa.

wallahu a’lam.

Sumber: http://www.islam-qa.com/index.php?ref=102449&ln=ara

Penterjemah: Abdul Kadir

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s