SUNNAH-SUNNAH DALAM MEMAKAI KASUT

Oleh
Syaikh Khalid al Husainan

Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam

“Ertinya : Apabila di antara kamu memakai sandal/kasut maka mulailah dengan yang kanan dan apabila melepaskan kasut/sandal mulailah dengan yang kiri. Dan pakailah sandal/kasut secara bersamaan (memakai kedua nya) atau melepaskannya secara bersamaan”~Hadits Riwayat Muslim no. 2097

 

“Janganlah seorangpun daripada kamu berjalan dengan memakai satu kasut sahaja. Pakailah kedua-duanya bersama atau lepaskanlah kedua-duanya bersama.”~ Hadits Riwayat Muslim no. 2097

Sunnah-sunnah tersebut adalah kebiasaan seorang muslim yang terjadi berulang kali dalam sehari semalamnya iaitu ketika ia memakai sandal/kasut untuk masuk dan keluar menuju masjid, keluar masuk bilik air, tempat kerja yang berada di luar rumah. Sehingga dapat dikatakan bahawa memakai sandal/kasut adalah kejadian lumrah yang terjadi berulang kali di dalam seharian seorang muslim.

Menerapkan sunnah tatkala setiap memakai atau melepaskan sandal/sepatu dengan menghadirkan niat (yang bersungguh-sungguh untuk mengikuti sunnah) maka akan mendapatkan kebaikan yang sangat besar. Kemudian seluruh gerak-geri, diamnya (secara automatik) akan senantiasa berdasarkan sunnah.

(Disalin dari kitab Aktsaru Min Alfi Sunnatin Fil Yaum Wal Lailah, edisi Indonesia Lebih Dari 1000 Amalan Sunnah Dalam Sehari Semalam, Penulis Khalid Al-Husainan, Penerjemah Zaki Rachmawan)

http://www.almanhaj.or.id/content/1205/slash/0

 

di edit oleh Abu Usamah

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s