4 comments on “Kekerapan Melakukan Hubungan Seks Bagi Suami isteri

  1. salam…

    dlu saya terlalu mengikut perasaan nafsu begitu juga dengan teman lelaki saya..setiap kali berjumpa saya dan dia melakukan zina tnpa ade rase berdosa..dan sekarang kami telah berkahwin dan akan menimang cahaya mata dari hasil perkahwinan kami. Saya takut, saya takut perkara ini akan berbalik pada anak yang bakal lahir nanti. Adakah selepas mendirikan rumahtangga bersamanya saya akan tetap membawa dosa2 silam bersama kehidupan saya, saya ingin bertaubat dan setiap kali saya bersolat saya selalu menangisi perbuatan silam saya bersamanya dulu…adakah dosa saya berzina akan terhapus jika saya telah berkahwin dengan orang yang melakukan zina dengan saya dahulu? tolonglah bantu saya dalam kemelut yang tiada penghujung dalam hidup saya ini…


    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Alhamdulillah puan dan suami puan sudah bertaubat. Banyakkanlah solat taubat, istigfar dan amal soleh yang lain. Dan didiklah anak puan dengan didikan agama. Insya-Allah, sifat Allah itu Maha Pengampun, sedangkan yang membunuh 99 orang pun Allah ampunkan.

    Janganlah berputus asa dalam taubat puan. Insya-Allah.

  2. assalamualaikum w.b.t ustaz..
    saya mohon maaf mungkin saya dalam ruangan yg salah.saya ada solan yg musykil utk ditanya…soalan saya adalah
    1)saya telah berkahwin pd dis 2009 ats suka sm suka..pd hari majlis kenduri pihak sy (perempuan)minta pengantin lelaki tinggal bersama pengantin perempuan kerana majlis pihak lelaki seminggu kemudian..malangnya keluarga drpd pihak lelaki terutamanya kakak2, mghalang kerana kata mereka tidak elok tidur sekali sdgkan kami telah sah menjadi suamisteri..

    Waalaikumussalam wbt.

    Itu adalah adat yang mengarut. Usah dilayan kata-kata tersebut.

  3. Assalamualaikum, merujuk kepada soalan seorang isteri yg bertanyakan mengenai kewajipan suaminya dlm dari segi nafkah batin..pihak tuan telah pun menghuraikan soalan teesebut dengan mengatakan bahawa persetubuhan adalah mengikut kadar keperluan isteri. Maafkan saya jika saya tersilap setahu saya seorang isteri yg sepatutnya menurut kemahuan suaminya dan menjadi satu kesalahan jika kita mengingkarinya. Boleh pihak tuan jelaskan dengan lanjut dan seelok-eloknya jumlah kekerapan untuk bersama suami yg dituntut di dalam Islam. Terima kasih.

  4. Waalaikumussalam wbt.

    Benar kata saudari. Isteri wajib mentaati suami kecuali jika apa yang suami mahukan itu melanggari syara’.

    Adapun jawapan Dr. Mohd Asri di atas bukan berkaitan isteri melayan suami, sebaliknya suami melayan isteri.

Tinggalkan Jawapan

