17 comments on “Mencukur Bulu Kemaluan

  1. Salam.. Sejak baligh saya diajar yang kita tak boleh potong kuku, cabut/cukur bulu/rambut waktu haid.. kalau perlu sgt, kena simpan dan mandikan bersama ketika mandi wajib.. Waktu dalam nifas pun begitu juga..
    Betul ke?

    Trimas.

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Tidak betul, tiada dalil menyatakan sedemikian.

    Wallahua’lam.

  2. salam.sy nk tmbh skt psl pemotongan bulu ari2 dr sudt saintifik.yg prnh sy tau,kt situ kena potg sbb ia adlh kwsn yg lembap dan berpotensi tinggi jd tempat pembiakan mikrob.jd kalo potg n bersih,xdela mikrob boleh membiak..wallahua’lam.

  3. salam,

    sy ingin b’tanya…adakah wujudnye ayat bismillah 6?

    Wallahua’lam

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Ia adalah rekaan manusia, usah diamalkan, kerana ia boleh membawa kepada bid’ah.

    Wallahua’lam.

  4. assalamualaikum ustaz…

    saya ingin bertanya, adakah seseorang lelaki boleh mencukur bulu betisnya? hal ini kerana, saya mencukur bulu di betis saya apabila ia sudah agak panjang.jika saya tidak mencukur atau memotong sedikit, saya rasa kurang selesa malah terasa spt kurang bersih.harap ustaz dapat menjelaskan hukumnya..

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Saudara boleh membacanya di sini
    http://soaljawab.wordpress.com/2007/04/23/hukum-cabut-bulu-dada/
    Wallahua’lam.

  5. salam
    saya ditanya oleh kawan saya.Adakah perlu mandi wajib bagi seseorang perempuan yang melakukan onani.?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Ya, wajib mandi jika keluar mani. Jika tidak keluar mani, tidak wajib mandi.

    Wallahua’lam.

  6. salam…
    apakah hukunye suami mencukur ari-ari isterinye.. dan sebaliknye..

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Tiada masalah kerana tiada aurat di antara suami dan isteri.

    Wallahua’lam.

  7. salam…

    bolehkah kita bercukur untuk membuang bulu ari-ari? ada sesetengah masyarakat berkata..tidak boleh bercukur tapi hanya boleh potong menggunakan gunting…mana satu yang sahih?
    bagi saya bercukur lebih mudah dari memotong menggunakan gunting.

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Boleh sahaja memotong atau mencukur, tiada masalah.

    Wallahua’lam.

  8. salam tuan. saya nak kepastian betul ke jika kita dtg haid tuala wanita itu harus dicuci sehingga hilang darahnya takut dijilat setan dan diakhiri dgn selawat .Tolong ulas saya rasa macam tak kena je.

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Tidak benar, saudari bebas untuk melupuskannya dengan apa cara pun.

    Wallahua’lam.

  9. Assalamualaikum..
    Saya ingin bertanya pula mengenai mencukur bulu di bawah lengan (ketiak)… Apakah hukum dan adakah diharuskan? Sekian terima kasih. Wassalam

  10. assalamualikum.
    saya ingin bertanya , jika kita bercium-ciuman di mulut , leher perlukah mandi wajib bagi seorg wanita ?

    waalaikumussalam wbt.

    Jika keluar mani wajib mandi, jika tidak keluar tidak wajib mandi. Jika dilakukan dengan suami dapat pahala, kalau dengan orang lain berdosa besar.

  11. Assalamualaikum….
    saya ingin bertanya.. kebiasaanya mencukur atau atau menggunting bulu ari2…
    tapi bagaimana pula dengan mencabut bulu ari2 dibahaian kemaluan… adakah ia dibolehkan dlm islam atau akan memberikan kesan sebaliknya.Tiada yg menejlaskan hanya cukur dan gunting… bagaimana sekiranya mencabut terus??

    Waalaikumussalam wbt.

    Ia sunnah dilakukan tidak kira dengan cara cabut terus, gunting mahupun cukur.

Tinggalkan Jawapan

