7 comments on “ANAK ANGKAT DAN HUKUMNYA

  1. kalau kita ambik anak anak angkat luar nikah kemudian kita susukan bayi tu..batasaurat bayi tu dengan saya tentunya muhrim tapi bagaimana pula dengan suami saya?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Ya, suami puan pun menjadi mahramnya, kerana mahram susuan sama seperti mahram yang lain.

  2. assalamualaikum… saya insan yang lemah… saya mempunyai ayah angkat… tapi setiap kali saya jumpa dengan ayah angkat saya, dia akan mencium dahi saya dan memeluk saya.. adakah ini haram di sisi islam???

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh.

    Ya, haram kerana hubungan adalah bukan mahram.

    Wallahua’lam.

  3. apa hukum aurat bagi anak angkat yg mendapat penyusuan daripada kakak kandung bapa angkat??

    Assalamualaikum wbt.
    Mereka adalah mahram, kerana hukum penyusuan sama seperti hukum mahram yang lain.

  4. assalamualaikum…sah ke doa daripada anak angkat kepada arwah emak dan ayah angkat yang dah meninggal? anak angkat ini soleh hasil didikan keluarga angkat. saya keliru…ada rakan mengatakan tidak sampai / tidak sah doa dari anak angkat. walau anak angkat hafazan sekalipun, doa tetap tidak sampai. hrp dpt berikan saya kepastian dalam hal ni.
    terima kasih

  5. assalamualaikum…sah ke doa daripada anak angkat kepada arwah emak dan ayah angkat yang dah meninggal? anak angkat ini soleh hasil didikan keluarga angkat. saya keliru…ada rakan mengatakan tidak sampai / tidak sah doa dari anak angkat. walau anak angkat hafazan sekalipun, doa tetap tidak sampai. hrp dpt berikan saya kepastian dalam hal ni.
    terima kasih

    Cempaka,

    Waalaikumussalam wbt.

    Insya-allah doanya sampai, tidak menjadi masalah kita mendoakan emak angkat hatta sesiapa sahaja sama ada kawan kita, dan lain-lain. Bukankah kita selalu mendoakan keampunan untuk umat Islam sama ada yang masih hidup dan telah mati.

    Wallahua’lam

  6. saya telah mengambil anak angkat lelaki tetapi tidak menyusukannya. pada ketika itu hanya adik perempuan suami saja yang boleh menyusu tika itu. adakah selepas anak angkat saya disusukan oleh adik perempuan suami saya, adakah aurat saya dan anak lelaki saya itu sah?

  7. Assalamualaikum w.b.t

    Jika bayi itu lelaki, dan disusukan adik perempuan suami puan, maka dia jadi mahram kepada adik perempuan suami puan, tetapi tetap bukan mahram puan.

    Begitu juga, jika bayi itu perempuan, dan disusukan oleh adik perempuan suami puan, bayi itu menjadi mahram kepada suami puan.

    Pendek kata, jika dia disusukan oleh ipar puan, maka ia tidak mengubah apa-apa status hubungannya dengan puan. Ia tetap bukan mahram. Sama seperti hubungan puan dengan anak-anak buah suami puan, mereka tetap bukan mahram puan.

Tinggalkan Jawapan

