28 comments on “Niat Puasa, Qadha puasa dan lain-lain

  1. assalammualaiku..
    saya ingin bertanya apakah hukum jika kita berniat berpuasa pada waktu sahur hari yang kita perlu berpuasa? Dan apakah hukum memakai gincu ketika puasa? Adakah puasa kita diterima?

    Assalamualaikum wbt.

    a) Niat puasa ialah sebelum masuk waktu subuh, jadi sah puasa. Niat puasa ialah dihati, bukan dimulut.

    b) Pakai gincu tidakmembatalkan puasa.

  2. ustaz,kalau sekiranya seorang wanita itu berpuasa pada bulan ramadhan,tetapi dalam pukul 4@5 petang,dia datang haid..adakah sah puasa itu dan x perlu diganti puasa?
    kerana kalau tidak silap,saya pernah terdengar ceramah jika sudah 3/4 hari kita berpuasa tp tiba2 datang haid,puasa diterima tetapi perlu buka puasa serta merta.
    maaf jika saya tersilap.

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Apabila datang haidh maka haram puasa, dan puasa hendaklah digantikan pada waktu yang lain.

    Wallahua’lam

  3. jika seseorang itu belum mandi wajib, sedangkan dia sudah berniat puasa dan berniat bangun sahur dan mandi wajib selepas sahur. tiba-tiba dia terlajak tidur sehingga habis waktu solat subuh. adakah puasanya batal jika dia meneruskan puasanya? terima kasih.

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Beliau wajib meneruskan puasa beliau, dan solat Subuh hendaklah didirikan tatkala sudah bangun walaupun sudah tamat waktu.
    - Dari ‘Aisyah dan Ummu Salamah :

    [ أن النبي كان يدركه الفجر وهو جنب من أهله ثم يغتسل و يصوم ]

    Maksudnya : ” Sesungguhnya Nabi memasuki waktu subuh dalam berjunub kerana jima’ dengan isterinya, kemudian Baginda mandi dan berpuasa “. [HR Al-Bukhari : 1825, Muslim : 1109]

    http://soaljawab.wordpress.com/2009/08/26/perkara-yang-boleh-dilakukan-oleh-orang-yang-berpuasa/

  4. salam,

    saya mempunyai keraguan yang tidak berapa penting sebenarnya. Berkenaan hal sahur. Kebiasaanya, masyarakat akan mengambil kira bahawa kita hanya boleh makan sebelum masuknya waktu subuh iaitu waktu imsak untuk bersahur. Tetapi, saya pernah juga mendengar bahawa kita masih boleh bersahur selagi belumnya terbit matahari. Hal ini kerana definisi puasa itu sendiri sebenarnya ialah menahan lapar dari terbit matahari hingga terbenam matahari. Perkara ini menimbulkan kekeliruan buat saya. kalau boleh ada sesiapa yang boleh menjelaskan perkara ini. terima kasih.

    Waalaikumussalam wbt.

    Ya kefahaman anda betul, boleh makan sehingga telah masuk waktu Subuh.

    Wallahua’lam.

  5. Assalammulaikum wbt,

    Apakah menangis @ mengeluarkan air mata boleh mebatalkan puasa atau tidak & apakah pulak kalau memcabut bulu & mengunting rambut

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh.

    Ia semua tidak memberi kesan apa-apa kepada puasa, puasanya sah.

    Wallahua’lam.

  6. ASSALAMUALAIKUM..bagaimana kalau kita bersahur waktu imsak? adalah sahur kita masih diterima dan bagaimana dengan puasa pada hari itu?

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh.

    Waktu imsak yang disebarkan kononnya 10 minit sebelum masuk waktu Subuh tidak ada dalam sunnah Nabi saw. Boleh makan dan minum, bila dah masuk waktu Subuh baru wajib berhenti. Jadi puasa sah walau makan dan minum ketika imsak.

    Wallahua’lam.

  7. Assalamualaikum,ustz blh ker x puasa tiap2 hari?di hari biasa..

    Waalaikumussalam wbt.

    Boleh sahaja kecuali di bulan Ramadhan.

    Wallahua’lam.

  8. Jelaskan perkara yang meragukan saya berkaitan puasa ganti dan puasa sunat 6 di bulan Syawal. Kedua-dua puasa tersebut bolehkan di gantikan pada hari yang sama dalam satu niat. cth: shj aku berpuasa ganti dan puasa sunat di bulan syawal kerana Allah

    Assalamualaikum wbt.

    Saudari boleh membaca hal ini di sini.

  9. Assalamualaikum
    saya ingin mengetahui bagaimana niat puasa enam

    Waalaikumussalam wbt.

    Niat adalah perbuatan hati, ia bukanlah untuk dilafazkan. Jika saudari buat sesuatu dalam keadaan sedar, secara automatik sudah pasti saudari sudah mempunyai niat.

    Wallahua’lam.

  10. BOLEHKAH SEORANG SUAMI MEMBANTU MENGGANTIKAN PUASA ISTERI YANG BERSALIN SEMASA BULAN PUASA?CONTOHNYA ISTERI TIDAK BERPUASA SELAMA SEBULAN DI BULAN RAMADHAN,SEKIRANYA SUAMI BERPUASA 10 HARI DENGAN NIAT UNTUK MERINGANKAN BEBANAN ISTERI,ISTERI HANYA PERLU BERPUASA SELAMA 20 HARI SAHAJA.ADAKAH ADA MAZHAB SEPERTI INI???

    Assalamualaikum wbt.

    Tidak boleh. Isteri mestilah mengqadha sendiri puasanya.

    Wallahua’lam.

  11. SAHKAH NIKAH SEKIRANYA NAMA KITA TAK SAMA DENGAN IC, TETAPI KITA TELAH LAMA MENGGUNAKAN NAMA DI DALAM IC SEBAGAI NAMA HARIAN. TETAPI DI RUMAH TIDAK.MAKA AKAD NIKAH MENGGUNAKAN NAMA DI DALAM IC.

  12. assalamualaikum.. saya ingin bertanya perihal puasa ganti.. kalau selama ne, sya x penah mengganti puasa.. ada kah cara lain utk melunaskanya..selain dari berpuasa..kerana jumlah yang patut d ganti saya x pasti da…?? really need help..

  13. ASSALAMUALAIKUM W.B.T..

    SAYA INGIN BERTANYA KEPADA USTAZ/USTAZAH ,PADA 20.08.2010 saya bersalin & pada masa yg sama saya sudah semestinya tidak dapat mengerjakan ibadat puasa pada tahun tersebut & sehingga ke hari ini saya telah mengantikan separuh & kini tgal lg separuh so saya amat risau jika tidak sempat menqa’da kan puasa saya. Jika berlaku sedemikian bolehkah saya mengantikan selepas ramadan pada tahun ini?

  14. assalammualaikum wbt..

    apakah hukumnya andai seseorang itu TIDAK PERNAH menggantikan puasa yg telah ditinggalkannya ?
    dan bagamana pula cara untuk menggantikan puasa tersebut ?

  15. salam,
    apakah sah sy puasa sunat 13,14,15….
    tetapi,saya puasa 14 dan 15 sahaja,kerana hr sblumnya,sy berhadas besar (haid)….

  16. Linn,

    Waalaikumussalam wbt.

    Berdosa menangguhkan menqadha puasa tanpa sebab yang munasabah. Hendaklah dikira jumlah puasa yang pernah ditinggalkannya, dan mengqadhakannya. Contohnya pada tahun 2008=9 hari, 2009= 10 hari, 2010= 10 hari. Maka tambahkan kesemua lalu menjadi 29 hari. Maka jumlah itu wajib diqadha.

    Wallahua’lam.

  17. Puan Roshida,

    Waalaikumussalam wbt.

    a) Hendaklah berusaha menyegerakan menggantikan puasa.

    b) Maka jika ada puasa-puasa terdahulu puan belum qadhakan, maka wajib diqadha, walau sudah melepasi Ramadhan tahun ini.

    Wallahua’lam.

  18. farah,

    Waalaikumussalam wbt.

    a) Wajib mengqadhakan puasa, tidak boleh menangguhkan tanpa sebarang keuzuran.

    b) Cara mengantikannya ialah dengan membuat anggaran berapa jumlah ditinggalkan setiap tahun jika jumlah yang tidak tepat tidak diketahui. Selepas itu, ditambah kesemuanya, maka hendaklah diqadha satu persatu setiap puasa yang ditinggalkan itu.

    c) Saya jua menasihatkan saudari dan muslimah yang lain membanyakkan beristighfar dan bertaubat di atas keterlanjuran menangguh-nangguhkan kewajipan menggantikan puasa.

    Wallahua’lam

  19. merasa makanan dalam masakan semasa pausa, adakah pausa batal…??
    cara pauas sunat 6…adakan mesti puasa 6 hari berturut dalam bulan syawal..??

  20. Assalamualaikum,
    merujuk pada komen no.20..
    saya juga gagal menghabiskan qada puasa saya hampir setiap tahun sejak 2004 atas faktor kehamilan dan ketidakstabilan tempoh period. bagaimanapun saya telah pun membayar fidyah utk yang tertinggal itu. sekarang anak kecil sudah tidak menyusu lg. sy bertekad hendak melangsaikan semua puasa saya itu.
    saya pernah dengar tentang Qada puasa.. “niat qada utk tahun ini dahulu (cth; tahun 2011)..” sahaja aku qada’ puasa Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala”.. selesai qada’ puasa tahun 2011, barulah niat qada utk puasa terdahulu.

    betul ke cara itu ustaz?

    1.saya ada masalah dengan cara niat utk puasa y terdahulu, Bagaimana saya perlu niat?

    2. Perlukah saya menyusun tahun mana y perlu saya dahulukan qadanya..

  21. Waalaikumussalam wbt.

    Puan Siti,

    1) Niat adalah sesuatu yang mudah, apa yang puan terangkan adalah sesuatu yang diada-adakan dan tiada dalil tentangnya. Cukuplah puan berniat hendak qadha puasa di dalam hati. Tidak perlu merumitkan hal niat.

    2) Tidak perlu. Qadha sahaja puasa-puasa yang lalu tanpa perlu memeningkan kepala puan untuk menyusunnya,

    Wallahua’lam.

  22. Shuk Ahmad:

    Assalamualaikum wbt,

    a) Merasa makanan tidak membatalkan puasa.

    b) Puasa 6 boleh dilakukan berturut-turut mahupun berpisah-pisah, tiada masalah.

    Wallahua’lam

  23. Assalamualaikum wbt.

    Niat adalah perbuatan hati, ia automatik ada apabila kita semua melakukan sesuatu dalam keadaan sedar. Bila kita dah bangun sahur, dan azam nak puasa hari ini. Itu menunjukkan sudah ada niat.

Tinggalkan Jawapan

