23 comments on “Hukum Melancap?

  1. salam…
    bley x anta tlg jelaskn bahaya onani dari segi kesihatan…views from doctors….
    tq….wslm…


    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Buat pengetahuan saudari, ini ialah laman soal jawab agama, dan untuk bertanya dari segi kesihatan, lebih tepat jika saudari bertanya kepada pihak doktor.

    Wallahua’lam.

  2. assalamualaikum

    sy ingn bekahwin,tp telah dhalang oleh ayh sy tanpa memberi alasan yg kukuh..apkah benar kawin lari i2 tidak sah?krn tidak ada jalan lain lg utk sy menyempurnakn niat baik sy.sdgkn laki yg sy ingin bekahwin ini adlah laki yg soleh.sy tlh pn betnya kpd beberapa org ustz dan mereka memberitahu bhw sah jika wali hakim tesebut di iktiraf sbg wali dan dlantik oleh sultan sbg org yg dpt mengahwinkn.sy ingin tau pndgn ustz.


    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh. Ini merupakan jawapan daripada Ustaz di al-fikrah.net yang berpengetahuan tentang isu ini di dalam Malaysia.

    Isu wali enggan yang membawa kepada permohonan untuk, menggunakan wali hakim,sedikit berbeza dengan permohanan sama(untuk wali hakim) tapi isunya mungkin tiada wali nasab,wali ghaib dll

    Apapun dua agensi terlibat disana..bermula di Pejabat Agama(pengisian beberapa borang/permohonan kahwin biasa tapi dicatatkan wali enggan) seterusnya ke Mahkamah (untuk dapatkan perintah wali hakim).(rujukan S 13dan S 18 Undang-Undang Keluarga Islam).

    Persoalan-

    Bolehkan proses dilakukan tanpa perlu ke mahkamah?

    Jawab:Tidak boleh.

    Adalah ayah (wali)perlu hadir di mahkamah?

    Ya perlu,untuk mengenal pasti sebab keenganan tersebut sah disisi syarak atau tidak.

    Jika wali enggan hadir?

    (Kalau mengikut pindaan baru Negeri Perlis(contoh),2 kali gagal untuk hadir(setelah diberitahu) Hakim boleh buat penghakiman tanpa kehadiran.

    Apa dokumen yang perlu?

    Serah dulu apa yang ada(borang permohonan nikah biasa /borang permohonan untuk berwali hakim serta exhibit-ic pemohon,sijil kursus nikah).

  3. assalamualaikum ust..
    sy ade kemusykilan ttg jwpn ini..
    sy bace diruangan air mazi katanya air mazi tu kena mndi wjb n air mani xpyh mndi wjb..tp dlm ruangan ni lak air mani kne mndi wjb..mntak pnjelasan ust yg mne stu btol mngikut dalil or sunah??

    sbbnye ini akn mngelirukan rmai umat islam tmsk org yg dhoif ttg ajaran islam…

    sekian wassalam..

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Yang wajib mandi ialah apabila mani keluar. Mazi tidak perlu mandi wajib, cuma perlu bersihkan dan berwudhu’ sahaja.

    Wallahua’lam.

  4. apa pula hukum sekiranya isteri melancap utk suami?ataupun isteri melancap suaminya?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Boleh, bagi pasangan suami isteri mereka bebas melakukannya kecuali liwat, bersetubuh ketika haidh, ketika sedang puasa ramadhan dan ketika ia akan memudharatkan salah seoarang pasangan.

    Wallahua’lam.

  5. orang yang berjunub wajib mandi wajib walaupun org lelaki xkeluar air mani. adakah sama sekiranya klu melancap tapi xkeluar air mani?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Berjunub tidak sama dengan onani. Jika onani tanpa keluar mani, maka tidak wajib mandi.

    Wallahua’lam.

  6. Macam-macam ragam manusia… ada yg tanya memang sebab nak tahu, ada yg tanya dan bg komen dgn tujuan nak kenakan orang.. ada yang tanya sebab tak dapat terima… tapi yg baiknya topik ni menarik perhatian ramai org termasuklah saya.. yg penting kita kenalah sentiasa bersangka baik bukan saja sesama manusia, tetapi jugak bersangka baik dgn Allah. kalau yakin taubat kita diterima, insyaAllah Allah terima dan kita tak akan buat lagi apa jugak perbuatan yg kita taubat tu.. semoga Allah memberi manfaat yg sebanyaknya kpd kita semua dan merahmati ustaz atas usaha ini.

  7. Assalamualaikum wrt., wbh.,

    Pertamanya, saya mohon agar ustaz membenarkan saya berkongsi pengalaman dengan semua pembaca yang budiman…mudah2an pengalaman saya ini dapat mentarbiyahkan mereka yang masih belum insaf dan sedar akan larangan Allah terhadap ONANI …maaf sekiranya coretan saya ini agak panjang sedikit…Saya ingin berkongsi pengalaman saya sendiri dengan pembaca dan ‘penggemar’ onani…untuk makluman saya adalah penggemar onani sejak saya berusia belasan tahun dan aktiviti ini saya teruskan sehingga di universiti dan selepas berkahwin…terus terang saya katakan onani umpama dadah…sekali terjebak agak sukar untuk keluar daripada lingkaran syaitan ini….saya telah berusaha bersungguh2 untuk meninggalkan tabiat ini malangnya setiap kali saya cuba usaha saya itu gagal….paling lama bertahan adalah 1 hingga 2 bulan dan selepas itu saya akan kembali ke tabiat asal…baiklah saya pendekkan cerita…sejak 12 tahun yang lalu akibat daripada aktiviti ini (saya beronani kadang2 2 kali sehari) dan hampir setiap hari….kesihatan saya mula merosot…terdapat beberapa simptom daripada aktiviti saya ini antaranya…

    kesan2 fizikal;

    1. mata kabur, berair dan sering sakit (dry eyes) sehingga memeningkan kepala…

    2. IBS…irritable bowel syndrom…atau rengsa usus…(untuk maklumat lanjut sila rujuk internet)
    3. Sukar menelan…terasa sakit semasa menelan….saya kerap terkena acid reflux…
    4. telinga berdesing dan sakit2
    5. muka, tangan, badan terasa pijar, panas2…dan gatal2 mengelenyar…
    6. kadang2 badan terasa menggeletar (vibrate)…lemah
    7. dan yang paling sengsara sekali adalah…spchinter problem pada saluran kencing….ia seakan2 penyakit BPH yang biasanya dialami oleh orang2 tua berumur 50 tahun ke atas…kencing tak lawas, terasa sentiasa ingin kencing dan tak rasa puas…akibatnya zakar tidak berfungsi dengan baik semasa bersama dengan isteri….paling malang adalah agak sukar menjaga air sembahyang…
    8. kadang2 kaki dan tangan terasa kebas2…

    manakala kesan2 emosi dan psikologiyang saya sendiri hadapi;

    1. Sentiasa rasa berdosa…bersalah…hopeless dan useless
    2. Terasa rendah diri (inferiority complex) walaupun saya berkerjaya profesional dan berpendidikan Phd
    3. rasa terasing (alienation)
    4. Motivasi rendah
    5. lemah ingatan….sukar menghafal walau surah2 dan bacaan yang pendek…
    6. Takut menghadapi kematian jika itu berlaku secara tiba2 secara mengejut

    saudara/i yang budiman…

    saya telah berhabis wang untuk berubat dan berjumpa ramai pakar neurology, urology, pakar mata dan general surgeon….dan termasuklah perubatan Islam….malangnya tahap kesihatan saya semakin merosot….pakar urology tidak menolak kemungkinan simptom2 ini adalah kesan daripada aktiviti onani yang saya lakukan….jika menurut pakar neurology pula simptom ini seakan2 MS (multiple sclerosis)…dan penyakit ini merupakan antara penyakit yang sangat kronik dan tiada ubatnya…sila dapatkan maklumat di internet….

    Saudara/i yang budiman…

    Alhamdulillah sekarang telah berlaku transformasi pemikiran dan tindakan kepada saya….Allah telah memberikan kelebihan yang sangat banyak kepada saya dalam proses perubahan tersebut….antaranya….di kelilingi rakan2 yang baik dan alim, rumah berhampiran surau dan sebagainya….ingatlah suadara/i selalunya perubahan atau transformasi yang berlaku kepada seseorang itu akibat daripada peristiwa pencetus (trigger event) seperti sakit kronik, kemalangan, kematian orang terdekat, ditangkap kerana berzina, dihukum penjara…..justeru itu, saya yakin dan percaya kebanyakan daripada individu yang masih tidak berubah dan sukar berubah antara sebabnya selain daripada belum mendapat petunjuk Allah adalah belum munculnya ‘trigger event’ tersebut….misalnya seorang perokok tegar telah dikesan menghidapi kanser paru-paru tahap 3….atau seorang lesbian yang didiagnose terkena jangkitan HIV….tentu sekali..akan berlaku penyesalan….putus harap dan seumpamanya….dan ini berlaku kepada saya….alhamdulillah saya bersyukur kepada Allah swt kerana masih sayang kepada saya….

    Antara amalan2 yang saya lakukan bagi melunturkan semangat syaitan daripada terus menggangu dan nafsu saya terus bergejolak;

    1. solat berjemaah di surau…jangan lupa solat subuh berjemaah
    2. membaca al-quran, membaca al-mathurat hampir setiap hari
    3. Qiamulalil…selalu menangis dan menyesal akan dosa yang telah dilakukan…dan tidak putus2 berdoa
    4. Berzikir dan beristighfar
    5. Banyakkan bersedekah dan membuat kerja2 amal
    6.Sentiasa ingat mati…amat mengerikan! nauzubillah himin zalik…

    percayalah kita dilahirkan dengan fitrah yang baik…justeru kembalilah kepada fitrah yang baik itu….saya percaya kepada diri sendiri dan saya yakin Allah amat penyayang dan pemurah…ingatlah lawan yang ingin kita KALAHKAN ini adalah syaitan/iblis dan nafsu kita sendiri….justeru ia memerlukan kekuatan dalaman dan luaran, strategi, motivasi dan kesungguhan yang perlu dibayar dengan harga yang mahal….kerana untuk kembali beriman dan bertakwa kita memerlukan pengorbanan dan jihad yang total…insyaAllah saya yakin sekiranya saya boleh melakukannya…kenapa tidak suadara/i di luar sana…kini jiwa dan pemikiran saya lebih aman, tenteram dan ceria tanpa ONANI…

    jazakallah..

  8. salam ukhwah,.. saya seorg remaja yg br d awal 20an. seperti amir, saya juga terjebak dgn gejala onani ini.. saya melakukannya, setelah itu saya sngt menyesal.. kemudian, esknya saya berazam x nak wat, tp wat juga.. Ya Allah, kuatkanlah imanku…

  9. salam….
    sy ade kwn yg terjebak dengan aktiviti onani ini…
    sy dah byk kali nasihatkanya, tp die ckp die susah untuk berhenti dari melakukan onani…
    sbg sahabat, bagaimana sy nak nasihatkannya supaya berhenti daripada melakukan onani ini???

  10. Assalamualaikum.
    Kepada para pembaca. Saya ingin memeberi sikit pandangan dan mgkin juga luahan hati yang sedang tanat dan agak buntu memikirkan apa lg cra yg boleh d lakukan utk berhanti dr b’onani. Saya seorang remaja (20an, spt acap) yg tahu batas hukum. Malah salah seorang aktivis dakwah ( mashaAllah, besar kezaliman kpd driku).. Apa yg ingin sya kongsikan kpd saudara yg berada d luar sana, kesan smenjak terjebak k dlam perbuatan ini:

    (A) Sangat3 susah mengingati ilmu yg d pelajari dan d hafal ( krn ilmu e2 spt chya yg tdk masuk k dlm hati pmbuat maksiat)
    (B) Perangai smkin berubah dan akhlak skakin buruk. Apatah lg akhlak dgn Allah ktika berseorangan.
    (C) Hati smakin pnuh dgn pelbagai pnyakit- tnpa dsedari ( ujub dgn amalan yg skit, trasa dri inilh lbih baik b;banding orang lain dlm b’ibdah!!!)
    (D) Dan yg plg brat= DI BENCI OLEH ALLAH!!!

  11. salam ukhwah , sy nk brtnya mcm ane kite nk mandy hads besar ??? dan apakah hukum owg yg x mndy wajib ini …….sy harap ustz dapt memberi jwpan ….sekian wassalam

    Assalamualaikum warahmatullahi wa baratuh.

    Tatacara mandi wajib ada diterangkan di sini
    http://soaljawab.wordpress.com/2007/04/20/cara-cara-mandi-wajib-mengikut-sunnah/

    Hukum mandi wajib sudah pastilah wajib, kerana jika tidak suci, bagaimana kita mahu bersolat, sedangkan meninggalkan solat adalah dosa yang besar.

    Wallahua’lam.

  12. Asmkum Ust.

    Sy seorang isteri yg mempunyai masalah kesihatan yg berat. Sy baru menjalani pembedahan tulang belakang. Disebabkan kewajipan isteri ialah melayan nafsu suami sy pilihan yg terbaik utk sy ialah melakukan onani kepada suami melalui mulut. Sy amat sedih dgn keadaan ini tetapi suami sy kata islam mengharuskannya. Dan pd pandangan sy suami sy seakan-akan semakin ketagih dengan perbuatan ini. Sy mohon pandangan ust. Sy minta dia menikah seorang lagi tp zahirnya memang dia tak berkemampuan.

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa baratuh.

    Soalan puan ada jawapannya di sini
    http://soaljawab.wordpress.com/2007/04/21/air-mazi-najis-jadi-seks-oralblowjob-hukumnya/

  13. ustz,
    adakah onani ini untuk lelaki shj?
    wanita juga ada?

    Assalamualaikum wbt.

    Ia untuk kedua-dua, lelaki dan perempuan.

    Wallahua’lam.

  14. alhamdulillah… semoga semua aktivitas onani dapat menjauhi perbuatan ini, perbuatan ini adalah tipu daya syaitan yang ingin menyesatkan bani adam daripada perintah Allah Yang Maha Agung, ingat lah syaitan durjana pernah bersumpah dihadapn Allah. syaitan akan menyesatkan semua bani adam, Allah bagi, tapi yang mereka yang tersesat(tidak mentaati perintah Allah). kecuali orang-orang yang ikhlas kepada Allah SWT, Allah Azza wa`jala akan melindunginya dari godaan syaitan laknatullah..

  15. wahai saudara acap anda mestilah bertaubat kepada allah swt dan berusaha menjauhi gejala tersebut.selain itu anda haruslah berdoa kepada allah supaya dosa anda diampunkan oleh allah.allah tidak akan megubah seseorang itu melainkan dirinya sendiri yang megubahnya.wasalam.

  16. saya nk tnyer sekiranya lelaki itu melakukan ornani..tertapi air mani hanyer terkener pada tangan.ader kah ia perlu meratakan air kerseluruhan badan ketika untuk mandi wajib

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Ya, wajib mandi dengan rata seluruh tubuh tidak kiralah air mani itu terkena pada tanganka, baju kah atau apa-apa.

    Wallahua’lam.

  17. ustad jikalau kita belum baligh kita melakukan aktiviti onani kena mandi wajib jugake?tolong ya ustad.assalammualaikum

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Jika tidak keluar mani, maka tidak wajib mandi, jika keluar mani, maka wajib mandi.

    Dan saudara dinasihatkan untuk berhenti melakukan perbuatan onani.

    Wallahua’lam.

  18. salam ustaz.

    maaf kalau saya bertanya,saya terbaca sesuatu di laman web http://eramuslim.com:-

    “6. Diantara yang membolehkannya(onani) adalah Ibnu Abbas, al Hasan dan sebagian ulama tabi’in yang masyhur. Al Hasan mengatakan bahwa dahulu mereka melakukannya saat dalam peperangan. Mujahid mengatakan bahwa orang-orang terdahulu memerintahkan para pemudanya untuk melakukan onani untuk menjaga kesuciannya. Begitu pula hukum onani seorang wanita sama dengan hukum onani seorang laki-laki. (Fiqhus Sunnah juz III hal 424 – 426)”

    minta ustaz tolong rujuk samada benarkah ibnu abbas membolehkannya?saya sudah beberapa kali tewas akibat pernyataan ini (fatwa ibn abbas membolehkan onani) terngiang-ngiang dalam palotak saya time tengah sangap.

    Allah memberikan kebaikan yang banyak pada ustaz atas jawapan ustaz nanti.doakan kami semua,pendosa2 tegar,dilepaskan daripada siksaan batin yang maha malang ini.

    ah,saya baca artikel ini di sini:
    http://eramuslim.com/ustadz-menjawab/apakah-onani-manstrubasi-termasuk-dosa-besar.htm

  19. Salam alaik..saya masih baru disini…Mahu komen,,masih kurang lagi ilmu di dlm dada… tp selagi mana ade ilmu,,saya berkongsi.. jika diikutkan dlm ilmu perubatan,,

    1)onani merupakan satu aktiviti yg tidak baik.. kalau mahukan sesuatu,,biarlah dgn cara yg sihat dan baik..mmg benar kate saudara amir; komen yg dipos pd Oktober28,2009…itu adalah kesan2 sekiranya kita melakukan onani… sewaktu melakukan onani, saraf2 simpatetik kita akn terangsang,,otot2 akn kekejangan, dan sistem2 lain dlm bdn pun akn turut terangsang…sewaktu onani, otak mengintepretasikn pkr2 yg bkn2(berkaitan seks-tanda nafsu syahwat sdg tinggi),,sekiranya kerap melakukan,,,ia boleh mendatangkan mudarat..ini krn, sewaktu beronani, sistem2 lain spt digestive system(sistem pencernaan), sympathatetic impulse stimulation turut terlebih terngsang yg boleh memudaratkan otak dn badan akibat terlbih impuls yg dihantar.

    2)mengapa sukar untuk meninggalkan onani?..krn,, pada permulaan aktiviti seseorg manusia, impuls dihantar ke otak malaui intrepretasi utk disimpan. Sesuatu aktiviti manusia yg diikuti dgn emosi,terutama keseronokan, akn merangsang otak. Apabila turut diulang, sel memori yg disimpan akn diguna-semula lalu sel2 otak yg lain yg krg dipakai akn degenerate…utk pengetahuan umum, sel otak manusia dan sel2 lain di dlm bdn manusia akn degenerate tiap2 hari sekiranya tidak dipakai dgn baik. Otak manusia terdiri drpd berjuta2 sel. Dlm sehari, beribu2 sel akn mati dan akn diganti dgn sel yg baru melalui proses regenerartion of cell. Oleh itu, sekiranya anda terangsang utk melakukan onani, carilah cara yg lebih sihat lagi utk “memadamkan” memori tersebut…jika menurut Islam, dgn bertaubat; iaitu taubat nasuha,,dgn syarat; berjanji berhenti melakukn perbuatan tersebut dn tidak mengulangi lagi. Utk cara yg lebih baik dn lebih sihat lagi, disarankan berjumpa dgn doktor, pakar2 sakit puan(tidak kira lelaki@perempuan) utk mengatasi masalah ini…

    Ade sbb mengapa Allah melarang dn membenci perkara2 yg melampaui batas..krn DIA tahu pkr2 tue boleh memberi mudarat kpd tubuh bdn manusia. Konsep Islam yg sebenar, Islam memuliakan manusia, ttp manusia yg menzalimi diri mrk sendiri;Al-Quran…(maaf…x berapa ingt ayat)baik lelaki mahupun perempuan,,sperma mahupun rangsangan nafsu syahwat ade kebaikannya..ianya adlh sbg alh satu hadiah dr DIA utk mnggmbrkn salah satu nikmat syurga..ttp harus diarahkan kpd kebaikan,, sebab itu, Allah menghadiahkan kita dgn mengizinkan perkahwinan..agr x berlaku pembaziran… agr nafsu syahwat itu dpt dirangsang kearh kebahagiaan, bkn penyiksaan jiwa, zahir mahupun batin.. krn sesungguhnya, golongan2 yg membazir(bkn dr segi mknn mahupun perbelanjaan shj)..dr sudut ini pun… adlh dr sahabat2 syaitan.. Dan sesungguhnya syaitan bg kamu(muslim) adlh musuh yg nyata, Yasin:60..

    Utk renungan:1)[Al-Maidah:16]- Dgn Kitab itulh Allah mmberi petunjuk kpd org yg mengikuti keridaan-Nya ke jln keselamatan,dn (dgn kitab itu pula) Allah mengeluarkn org itu dr gelap-gulita kpd cahaya dgn Izin-Nya, dn menunjukkn ke jln yg lurus.
    2) [An-Nur:24]:pd hari,(ketika) lidah, tgn dn kaki mrk mnjadi saksi atas mrk trhdp apa yg dahulu mrk kerjakan…
    *disarankan merujuk tafsir ayat sblm itu..ayat 21…”Wahai org2 yg beriman!..Jgnlah kamu mengikuti lngkh2 setan,maka sesungguhnya dia(setan) menyuruh mengerjakan perbuatan yg keji dan mungkar….(hbskn ye..)

    Mohon kpd Ustaz utk memperbetulkn sgl ilmu yg ade skiranya salah…syukran..jazak kasir..

  20. Assalamualaikum,

    saya tertarik dgn post encik Amir di atas..krn bnde yg same berlaku kpd saya. sy pun ade ‘trigger event’ sy sndiri.

    sy terlibat dgn aktiviti onani sejak kecik..sy pun dh tak igt..smpi masuk skolah mnengah, and universiti. nk jdkan cerite saya start couple mase zmn university..bla bla bla boring dan tibe2 kami terlibat dlm onani ni sama2..pd mulenye sy berasa sgt bersalah..d awal relationship, sy seringkali minta break sbb rase berdosa..tp si dia taknak..takleh hidup tanpa saya lah nnt stdy drop lah ape lah…biaselah remaje hehe..smpi 3 thn hbungan kami..tp tak pernah terlepas dlm doa saya agar Allah membantu saya dan si dia, mengampuni dosa2 kami, memberi kefahaman kpd kami, memudahkan perjalanan taubat bg kami..satu hari si dia bgtahu ade seorg budak ni, die dh jatuh cinte kat bf saya. siap pgg2 tgn lagi pggl abg kuar lunch same2 dan ape2 tah lagi saya tak tau sgt (kami relationship jarak jauh). die kate budak ni tricky sbb die ade byk masalah. masalah ngn tunang pukul2, ade penyakit congenital yg perlu buat operation, emotionally unstable and she is on medication. katanya, kalu emosi die terganggu, die taknak mkn ubat. bf sy tak tahu nk buatpe. die takut kalu ditinggalkn bdk tu die sakit. sy pun paham situasi yg die hadapi. sy tak pressure die. mlm tu kami bincang2. sy kate sy sedih. tp bukan sbb die curang dgn saya tp sbb curang dgnNya. tp saye tak boleh halang die bersame2 dgn perempuan tu hanya kerana mrk berpegangan tangan krn kalau kami kluar bersama kami pun jln berpegangan tgn…dn byk lagi benda2 haram lain…..

    jd saya kata kita lost contact sampai hari di mana die berhajat nk dtg rumah saya meminang. dgn syarat, masing2 hendaklah berjanji akan memperbaharui diri, berubah dan mensucikan diri spnjg tempoh lost contact. sy beritahu die keinginan sy membine masjid bersame2 die dlm keadaan diri masing2 sudah bersih (bebas maksiat) barulah anak2 yg lahir pun soleh dan solehah InsyaAllah..

    org pasti fikir sy bodoh sbb lepaskan die begitu di kala ade perempuan lain nak kat dia..tp saya percaya Allah dah tentukan jodoh kita. kalau die jodoh saya..kahwinlah..kalau bukan saya redha…keputusan die yg bersetuju dgn deal yg sy buat ni membuatkan saya lebih percaya bahawa dialah lelaki pilihan saya..ironi…org bercinta kerana Allah..tp kami pula putus keranaNya

    saya tahu ramai di luar sana yg mengalami masalah addicted to onani ni.. sy ingin memberitahu pd kalian semua bahawa betapa pentingnya ‘trigger event’ yg dikatakan oleh encik Amir di atas..trigger event saya? saya terpakse putus hubungan dgn si dia abruptly tanpe notice 2 minggu tanpa persediaan tanpa pengetahuan rakan2 sekeliling (mrk semua tahu hubungan kami)dgn hanya kepercayaan bhw dia pun tgh struggle di sane. apa natijahnya?? saya happy :) sy kurang ber’fantasi2′ saya dh tak buat dh onani. saya bersyukur. tak putus2 bersyukur krn diberi peluang lagi skali mule hdup baru. tanpe onani.

    ape point saya?? saya nk mengajak saudara saudari d luar sana yg juga terjebak dlm aktiviti onani ni utk tinggalkannya. its not worth it. hdup sengsare. kan? sentiase terfikirkan byknye dose..jeles tgk org lain yg baek2 orgnye..bertambah2 pahale..yg kite ni? duk takuk lame…ive been there..and its not worth it..its not worth it…marilah tinggalkan..mari berpuasa :)

    terima kaseh encik Amir dgn post beliau saya semakin kuat bertahan :D maceh!! and congrates to you too! because i know how hard it was..but possible…

    saya akan sentiase mendoakan mereke yg senasib dgn saya…because ive been there..and its not worth it…not one bit.

    Dear God save us all..You’re The Only One…amin

  21. saya ingin bertanya,klu boleh saya ingin tinggalkan perbuatan tersebut tapi entahlah..
    adakah melancap itu zina? dan apakah balasan jika tidak melakukan mandi wajib..


    Assalamualaikum wbt.

    Jika saudara melakukan hal yang mewajibkan mandi, tetapi saudara tidak mandi, lalu bagaimana saudara solat? Solat tidak sah jika tidak suci. Berdosa besar meninggalkan solat.

    Wallahua’lam.

  22. Assalamualaikum.

    satu fact yang agak berbeda utk dikongsi bagi penggemar Onani….
    Pengaruh onani sememangnya dari kelemahan mendidik nafsu dan akibat keterkesanan pd unsur2 yg membangkit daya rangsang seperti yang sama-sama kita(manusia)sedia maklum.Sekadar ingin berkongsi sedikit khazanah telaah ilmuan kpd para pembaca blog ini dari sudut pandang yang agak berlainan dengan para pakar2 seperti diatas. Bagi mana2 individu baik lelaki atau perempuan yang merasa tertarik dgn perbuatan onani ini waspadalah.Dari sudut pengaruh unsur ghaib juga didapati terdapat tarikan/pengaruh yang boleh memimpin individu untuk melakukan onani ini.Di sudut perubatan Islam, telah terbukti bahwasanya terdapat tanda-tanda dipengaruh/dirasuk oleh Jin itu ada banyak tanda dan secara umum ia dibahagikan kepada dua iaitu tanda ketika jaga/sedar dan tanda semasa sedang tidur. Suka melakukan lancap/onani ini adalah merupakan suatu tanda dipengaruh/dirasuk oleh Jin ketika jaga/sedar. Ini adalah kerana jin juga dikatakan suka menikmati keistimewaan air mani manusia.
    Jadi waspadalah bagi penggemar onani kerana ia(jin) berkemungkinan dpt mendorong prbuatan onani anda yg dianggap remeh itu kpd perkara yg lebih durhaka terhadap Allah azza wa jalla. Berati-hatilah kerana keterikatan atau keakraban Jin kepada manusia ini sememangnya agak sukar diubati dan dapat menjerumuskan saudara/saudari kearah yang lebih bersalahan dengan ketetapan hukum syara.
    Ambillah inisiatif yg bersifat segera untuk bertaubat dan berhenti dr kerutinan onani ini dan sekiranya didapati terdapat gejala-gejala diluar kebiasaan normal seorang insan muslim seperti merasa malas shalat,merasa tidak selesa dgn azan,zikir atau bacaan alquran,suka bersendirian,suka termenung dan berkhayal,Pusingan darah haid yang tidak teratur sehingga mengalami istiadah,Membenci isteri atau suaminya secara tiba-tiba, malah ada kalanya benci melihat ahli keluarga sendiri,Gemar berada lama di bilik air atau tandas bahkan ada yang berasa sangat selesa tatkala berada di dalam jamban,Sentiasa datang dorongan yang kuat kepada dirinya untuk melakukan maksiat dan sebagainya terutama perbuatan yg bertentangan dgn tuntutan syara maka cubalah utk berkonsultasi dgn ustaz2 atau para pakar perubatan Islam diyakini menurut quran dan sunnah tentang masaalah yang dialami dan bnyk2kn berdoa pd Allah agar dijauhkan dr hasutan syaitan laknatullah.
    rujukan brdasarkan kaedah perubatan Islam( ruqyah syariah ).

    wassalamualaikum.

  23. assalammualaikum ustaz sye nk tnye sye sudh tidk dpat mnahan nfsu mlancap sye jd sye mahu jawapn ustaz mcmner nk hentikan perkara melancap ini…..

Tinggalkan Jawapan

