7 comments on “Seks Dalam Keadaan Berbogel

  1. salam..

    saya ingin bertanya ya..kemusykilan ini. Dalam bln ramadhan ini saya telah bersetubuh dgn suami (selepas sahur, sblm azan shubuh) pada ketika itu, saya dan suami tidak tahu mengenai kaffarah ini (kerana pada pengetahuan saya, hanya pada siang hari saja tidak dibenarkan setubuh.)tapi sebelum siang, kami tahu ianya boleh. Bagaimana agaknya dengan hal saya in? adakah saya dikenakan kaffarah?, sedangkan saya tidak tahu..
    sekian..t.kasih

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Seandainya ia dilakukan sebelum masuknya waktu subuh, maka tidak perlu kafarah. Tetapi jika telah masuk waktu Subuh, maka wajib Kafarah.

    Wallahua’lam.

  2. Assalamualaikum..

    Saya ingin tahu apakh itu ‘KAFARAH’
    minta maaflh sebab saya tidak tahu apakh yang ustaz maksudkn dgn Wajib KAFARAH..
    Harap ustaz dapat menerangkan dgn lebih lanjut lagi.

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh.

    Kafarah puasa bermaksud hukuman yang dikenakan kepada mereka yang bersetubuh ketika berpuasa di siang hari Ramadhan. Untuk bacaan lanjut, saudari boleh membacanya di sini

    http://soaljawab.wordpress.com/2007/07/14/kafarah-puasa/

  3. adakah batal wuduk pengantin selepas di ijab kabulkan mengikut mazhab syafie?

    Assalamualaikum wbt.

    Jika mereka bersentuhan maka batal wudhu di sisi mazhab Syafie.

    Wallahua’lam.

  4. askm,ustaz saya disini ada beberapa soalan ingin ditanyakan.saya harap ustaz dapat menjawab soalan ini dgn lengkap dan tepat berdasarkan hadis2 yg sohih.
    kawan saya ada beritahu kpd saya apakah hukum seseorang itu membayangkan jika dia melakukan hubungan seks dgn seorang perempuan sehingga mengeluarkan air mani?
    adakah halal atau haram?
    dibenarkan atau tidak menurut islam?
    saya harap jawapan yg diberika dapat memuaskan hati saya.


    Assalamualaikum wbt.

    Jawapannya ada pada hadis di bawah:

    إِنَّ اللهَ كَتَبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ حَظَّهُ مِنَ الزِّنَا أَدْرَكَ ذَلِكَ لاَ مَحَالَة، فَزِنَا الْعَيْنِ النَّظَرُ، وَزِنَا اللِّسَانِ الْمَنْطِقُُ، وَالنَّفُسُ تَمَنَّى وَتَشْتَهِي، وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ أَوْ يُكَذِّبُهُ

    “Sesungguhnya Allah menetapkan atas anak Adam bahagiannya daripada zina, dia akan mendapatkannya, tidak dapat lari daripadanya. Maka zinanya mata dengan memandang (yang haram), dan zinanya lisan dengan berbicara. Sementara jiwa itu berangan-angan dan berkeinginan, sedangkan kemaluan yang membenarkan semua itu atau mendustakannya.” (HR. Al-Bukhari no. 6243 dan Muslim no. 2657)

    Dalam lafaz lain disebutkan:

    كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيْبُهُ مِنَ الزِّنَى، مُدْرِكُ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ، فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ، وَالْأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الْاِسْتِمَاعُ، وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلاَمُ، وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ، وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ أَوْ يُكَذِّبُهُ

    “Ditetapkan atas anak Adam bahagiannya daripada zina, akan diperoleh hal itu, tidak dapat lari daripadanya. Kedua mata itu berzina dan zinanya dengan memandang (yang haram). Kedua telinga itu berzina dan zinanya dengan mendengarkan (yang haram). Lisan itu berzina dan zinanya dengan berbicara (yang diharamkan). Tangan itu berzina dan zinanya dengan memegang. Kaki itu berzina dan zinanya dengan melangkah (kepada apa yang diharamkan). Sementara hati itu berkeinginan dan berangan-angan, sedangkan kemaluan yang membenarkan semua itu atau mendustakannya.” (HR. Muslim no. 2657)

  5. assalamualaikom

    maaf jika bertanya, apakah hukum suami menyetubuhi isteri dari posisi belakang?? adakah haram kerana saya pernah dengar ada yaang menyatakannya kerana seperti haiwan,

    Waalaikumussalam wbt.

    Jawapan ringkas: Al-Quran menyebutkan isteri adalah ladang-ladang bagi kamu, dan datanglah dari mana yang kamu kehendaki. Maka bebas melakukan dari arah mana, yang penting tidak dilakukan hal terlarang seperti liwat [anal sex], ketika haidh, ketika siang Ramadhan dan apa-apa p…erbuatan yang membahayakan keselamatan atau kesihatan isteri atau diri sendiri.

  6. assalammualaikum ustZ,nak bertanya ni,bg pasangan suami isteri,
    sekiranya pasangan ini besetubuh d waktu pagi sebelum brsahur
    adakah pasangan ini perlu mandi wajib,..ataupun berpuasa spt biasa jee,..

    waalaikumussalam wbt.

    Wajib mandi, kalau tak mandi bagaimana nak solat subuh, meninggalkan solat berdosa besar.

  7. Salam ustaz…saya nak tanya 1 kemusykilan…pasangan suami isteri bersetubuh di malam hari di bulan ramadhan..boleh ke mandi wajib selepas subuh tetapi belum habis waktu subuh…sbb bangun sahur lmbt dan telah azan subuh x sempat nak mandi sblm azan..harap dpt jawab kemusykilan ini..syukran..

    Waalaikumussalam wbt.

    Puasanya sah, di dalam hadis yang sahih Rasulullah SAW pernah mandi junub selepas Subuh kerana malamnya Nabi SAW bersetubuh dengan isterinya, dan baginda meneruskan puasanya.

    Wallahua’lam.

Tinggalkan Jawapan

