111 comments on “Cara-Cara Mandi Wajib Mengikut Sunnah

  1. salam ustad

    sy nak tanya,pasal sembahyang,klo pkaiyan kita contoh terkena minyak ke,kotor,tp bkn najis,bole ke kita truskan smbahyang,adakah sah?

    satu lg masak kt sek dlu,ustad kt sek ckp sembahyang tu wajib dlm apajua keadaan,wlupun dlm keadaan darurat sekali,then wlupun susah mcm mna skali termasuk tkde pakaian(bogel),kita kna smbahyg jga.tp bila sy pk blik bkn ke syrt sah sembahyang wajib tutup aurat? sy confius la ngn ustad kt sek dlu tu.

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    1) Sah solat jika hanya kotoran yang bukan najis. Cuma sewajarnya ketika solat memakai pakaian yang bersih, wangi. Itulah sunnah nabi.
    2) Ya, benar kata ustaz tersebut. Ia hanya untuk keadaan darurat di mana kita tiada apa yang dapat digunakan untuk menutup aurat.

    Wallahua’lam.

  2. salam ustaz..saya ingin bertanya,apakah doa yang perlu dilafazkan sebelum memulakan mandi wajib.. walawpun ia tidak wajib boleh nyatakan doa tersebut dalam jawi..

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Tiada apa-apa doa yang perlu dibaca sebelum mahupun semasa mandi wajib. Rasulullah SAW tidak pernah mengajarkannya.

    Wallahua’lam.

  3. adakah wajib mencangkung ketika mandi wajib

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Tidak wajib. Tiada dalil mewajibkannya.

    Wallahua’lam.

  4. sah tk kalau mandi wajib tanpa mengambil wudhuk?


    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Insya-allah sah, wudhu’ sunat sahaja. Tetapi bukan kah sewajarnya kita mengamalkan sunnah Rasulullah SAW walaupun ia hanya sunat.

  5. askum ustaz. saya budak tingkatan 3. saya nak tanya? saya mimpi basah untuk kali kedua dan ia berlaku di bulan puasa. soalan saya adakah sah puasa saya walaupun mimpi basah?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Puasa sah, Mimpi tak membatalkan walau keluar mani kerana ia di luar kawalan kita.

  6. salam..

    ustaz, saya pernah terbaca satu tulisan yang mengatakan orang yang mandi dalam keadaan berbogel
    adalah dilaknat oleh ALLAH SWT. Adakah benar perkara ini ustaz?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Tidak benar, jika mandi berbogel di khalayak ramai memang sudah pasti tidak boleh.

    Wallahua’lam.

  7. salam, sy seorg pelajar,
    bolehkah sekiranya sy copy mana2 sahaja kandungan blog ustaz samada utk sy gunakan sebagai panduan @ rujukan, bg kawan, dan digunakan sebagai sumber assignment sy (minta izin).

    Assalmualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Boleh insya-allah

  8. Assalamualaikum wbt..

    ustaz saya ingin bertanya..

    kalau kita mandi wajib..!!

    adakah sah bila kite mandi tanpa memakai ape2 pon..adakah sah.!

    saya biasa mandey memakai seluar pendek adakah sah.???

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Boleh mandi berbogel dengan syarat tempat tertutup, dan dipastikan tiada CCTV. Mandi wajibnya sah walau berbogel.

    Silakan baca di sini http://www.al-fikrah.net/Forums/viewtopic/t=7009/postdays=0/postorder=asc/start=15.html

  9. apakah sah mandi wajib hanya dengan berniat dan mandi dengan membasah seluruh tubuh saja? tanpa mengikuti urutan mandi wajib diatas?

    terima kasih.

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Insya-allah sah kerana syarat sah ialah air rata seluruh tubuh walau tidak mengikut turutan. Tetapi sewajarnya mengikut turutan yang diajarkan oleh Rasulullah SAW kerana itu adalah sunnahnya.

  10. Salam ustaz,

    Soalan saya :

    1) Bagaimana cara-cara hendak mandi wajib dengan rambut yang telah dipotong secara tak sengaja
    (lupa bahawa uzur pada waktu tersebut) .Sekian terima kasih.

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Mandi sahaja seperti yan diterangkan di atas. Usah dirisaukan tentang rambut yang telah terpotong, tiada dalil melarang memotong ketika uzur, dan tiada dalil menyuruh memandikan rambut yang telah dipotong.

    Wallahua’lam.

  11. Assalamualaikum,

    Saya dulu pernah belajar kaedah mandi junub. Munurut apa yang saya pelajari, kita tidak dibenar menggunakan sabun mahupun syampu disebabkan air yang diguna adalah bukan air yang mengalir tetapi air musta’mal. Jika kita hendak menggunakan sabun mahupun syampu, kita perlu menyudahkan mandi wajib terlebih dahulu dan kemudian menyambung mandi biasa. Apakah betul kefahaman tersebut? Kerjasama ustaz sangat dihargai. T.kasih.

    Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.

    Isu air musta’mal boleh di baca di sini

    http://soaljawab.wordpress.com/2007/07/05/isu-air-mustamal/

    Wallahua’lam.

  12. assalamualaikum
    saya nak tanya

    rumah sewa saya tiada menyediakan shower, jadi mandi dgn air tadah di baldi. Tandas pun tak lah luas sangat.

    Persoalan saya klu saya tadah air di baldi dan percikan air(yg terkena badan) masuk ke dalam baldi, air dalam baldi tu masih boleh digunakan untuk mandi wajib??

    Agak mustahil(teramat susah) utk saya mengelak daripada air percikan tidak masuk kembali ke dlm baldi.

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Saudara boleh baca huraian lanjut di link ini
    http://soaljawab.wordpress.com/2007/07/05/isu-air-mustamal/

    Kesimpulan daripada huraian tersebut, tiada masalah untuk saudara bersuci sama ada wudhu atau mandi wajib dengan air yang telah dimasuki percikan air yang telah digunakan kerana ia masih suci.

    Wallahua’lam.

  13. Assalamualaikum ustaz..

    sekiranya ada rambut/kuku yg gugur/dipotong semasa sedang berhadas besar, perlukah ia dikutip dan dibasuh?

    wassalam

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Ia tidak perlu dikutip dan dibasuh kerana tiada dalil yang menunjukkan sedemikian. Di dalam beribadah kepada Allah SWT kita hendaklah menuruti dalil.

    Wallahua’lam.

  14. Assalamualaikum ustaz…

    Saya nak bertanya sedikit mengenai niat, ketika saya melangkah masuk kedalam bilik air, saya sudah bercadang/berniat untuk mandi hadas besar TETAPI malangnya setelah selesai melakukan kerja lain seperti mengosok gigi dan bercukur, saya terus mandi dan terlupa untuk lafaz niat hadas besar sehinggalah selesai dan bersedia untuk ketempat kerja.

    soalannya adakah saya telah di kira melakukan mandi wajib? kerana terlupa untuk lafaz niat.

    Terima kasih dan saya benar-benar memerlukan jawapan dari ustaz kerana ianya kerap terjadi kebelakangan ini sehingga saya terpaksa meminta isteri untuk mengingatkan saya.

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Insya-allah sah. Niat adalah sesuatu yang automatik ada di dalam hati apabila kita mahu melakukan sesuatu. Contohnya tatkala kita memberi sedekah, niat kita sudah ada di dalam hati untuk bersedekah. Ia automatik muncul.

    Perbuatan yang tidak berniat adalah perbuatan yang dilakukan tanpa sengaja, dan perbuatan yang dilakukan dalam keadaan tidak sedar contohnya ketika mengigau di dalam tidur.

    Niat tidak perlu dilafazkan di bibir kerana Rasulullah SAW tidak mengajarkan sedemikian. Bahkan sebahagian ulama’ mencela perbuatan melafazkan niat dan ia dikategorikan sebagai bid’ah kerana tidak pernah diajar oleh Rasulullah SAW, dan sebagaimana kita ketahui ibadah hendaklah dengan mengikut sunnah.

    Wallahua’lam.

  15. (1)ana nak tnye skit ustaz,bolehkah kite mndi wjib menggunakan shower.
    ana konfius pasal nie.

    (2)bagaimana kalau mandi wajib tidak mengikut urutan..adakah ia sah??

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    1) Sah menggunakan shower, Insya-allah tiada masalah, asalkan air rata ke seluruh tubuh.

    2) Sah, cuma sepatutnya kita turuti apa yang ada dalam hadis kerana itu sunnah Rasulullah SAW

  16. salam…
    sy nk tanye…
    adakah sah mandi wajib itu kalau saya tlah pon mandi biasa terlebih dahulu sebelum mandi wajib?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Sah insya-allah, tiada apa-apa masalah.

  17. Asslammualikum Ustaz..saya nak tanya.bagaimana bila kita lepas mandi wajib yang kita yakin bersih..tetapi andaikata lepas setengah hari atau beberapa jam berlalu tiba2 ada mcm tahi telinga yang berada di cuping telinga..atau tahi mata ya keluar..adakah sah mandi kita jika ada tertinggal najis tersebut?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Tahi telinga dan tahi mata bukanlah najis. Dan ia tidak memberi sebarang kesan kepada mandi wajib yang dilakukan.

    Wallahua’lam.

  18. Assalamulaikum, ustaz saya dalam kebingungan ini tentang persoalan mandi haid..
    saya bingung bolehkah kita mandi biasa dulu n then baru mandi hadas?
    saya pernah terbaca kat buku mandi hadas besar, air pertama yang mencurah keatas badan adalah air mandi hadas besar, bagaimanakah sekiranya saya mandi biasa duluan n then mandi hadas besar?

    ustaz, ini yang membingungkan saya? kadangkala saya tak berapa yakin dengan niat dan mandi hadas saya.. bantui saya ustaz..

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Tiada masalah untuk mandi biasa dahulu sebelum mandi wajib, sah sahaja cuma bukankah ia hanya membazir air dan waktu.

    Wallahua’lam.

  19. saya ingin bertanya:
    1) Semasa meratakan air ke seluruh badan ketika mandi wajib dan meratakan air ke kemaluan sama ada dubur mahupun zakar, adakah batal wuduk?
    2) saya ada menonton video di youtube bertajuk mandi junub Rasullulah S.A.W. Ustaz di dalam video berkenaan telah mengatakan bahwa tanpa wuduk tidak sah mandi wajibnya berdasarkan hadis2. adakah benar?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    1) Jika menurut mazhab Syafie yang menyatakan batal jika sentuh kemaluan, maka batallah ia. Tetapi mandi wajib tetap sah.

    2) Wallahua’lam, tidak benar. Wudhu ketika mandi wajib hanyalah sunat.
    Wallahua’lam.

  20. Assalamualikum Ustaz..
    saya ad kemuskilan..
    1-adakah perlu untuk seseorang mandi hadas besar sekiranya keluar air mazi sahaja?

    2-seseorang wanita yang dalam pantang selepas melahirkan anak, boleh kah di potong kuku atau rambut kerana belum habis nifas dan belum mandi hadas?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    1) Tidak perlu. Yang perlu hanya mencuci kemaluan dan tempat terkena air mazi. Yang wajib mandi ialah apabila keluar mani.

    2) Tiada masalah untuk potong kuku, rambut dan sebagainya dalam keadaan pantang dan belum mandi hadas. Begitu juga untuk wanita haidh, tiada masalah untuk melakukan semua itu.

    Wallahua’lam.

  21. adakah selepas mandi wajib ada doa??
    adakah patut dibaca??

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Tidak ada apa-apa doa selepas mandi wajib. Rasulullah Sallallahu Aalaihi Wassalam tidak pernah mengajarkan hal tersebut.

  22. Hurmm..Saya ingin bertanya..Jika kita mewarnakan rambut dgan menggunakan REVELON..Ada chop halal..Dan Apabila kita melakukan onani..Bagaimana hendak mandi wajib?? Adakah sah mandi wajib kita??
    Dan Bagaimana hendak membuang tabiat onani ni?? Boleh bantu??

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh. Jika pewarna rambut tersebut tidak menghalang air, maka tidak ada apa-apa masalah.

    Wallahua’lam.

  23. Ustaz..
    Saya ingin bertanya lagi..

    Hurrmm..
    Semasa mandi wajib apabila kita terpegang atau sengaja pegang kemaluan kita..adakah mandi wajib kita sah??

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Ya, mandi wajib kita sah. Ia tidak membatalkan mandi wajib, hanya sahaja ia membatalkan wudhu menurut sebahagian ulama’ berdasarkan hadis yang menunjukkan ia bata.

  24. Asslammualikum Ustaz…saya nak bertaya …boleh ke kita berwuduk dalam keadaan kita tidak berpakaian(berbogel).

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Boleh sahaja tiada masalah, asalkan tidak dilihat orang lain.

    Wallahua’lam.

  25. ustaz..saya mahu tanya..macam mana kalau kita melambatkan mandi wajib kira-kira dalam seminggu atau 2minggu apakah hukumnya?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Jika sudah tidak mandi wajib, bagaimana dengan solat? Meninggalkan solat haram.

    Wallahua’lam

    .

  26. Assalamualaikum Ustaz, bolehkah mandi wajib diikuti mandi biasa iaitu memakai syampu dan sabun pada badan?

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh.

    Boleh tiada masalah insya-allah.

    Wallahua’lam.

  27. Assalamualaikum Ustaz, bolehkah seorang lelaki memotong kuku, rambut dan sebagainya ketika dalam hadas besar?

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh.

    Boleh tiada masalah.

    Wallahua’lam

    .

  28. Assalamualaikum Ustaz

    sah ke kalau kita mandi wajib pukul 2 petang atau selain waktu sebelum subuh .

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Mandi wajib boleh dilakukan pada bila-bila masa.

    Wallahua’lam.

  29. Assalamualaikum ustaz…

    Adakah sah jika kite mandi wajib dengan cume berniat dan mandi menggunakan shower…

    tetapi air dari shower itu kita ratakan ke seluruh badan…

    adakah sah jika mandi wajib dengan cara begitu??

    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

    Ya sah, selagi mana dengan niat mandi wajib dan rata seluruh tubuh.

    Wallahua’lam

    .

  30. ustad … kawan saya ingin bertanya…..
    adakah betul jika kita melancap ataupun menyentuh kemaluan kita dan air mani keluar tetapi sebelum ini kita belum bermimpi ..?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Ya benar, seandainya keluar mani, maka wajib mandi.

    Wallahua’lam

    .

  31. salam..uztaz saya nak bertanya..saya bekerja disekolah pedalaman ada bercampur guru bukan muslim.semua guru/kakitangan makan didewan makan.ada seorang guru bukan muslim masak ayam bercampur dengan arak.saya masuk dalam dewan makan, saya makam ayam tersebut, saya tidak tahu ayam tersebut bercampur arak.guru tersebut memberitahu ayam tersebut dicampur dengan arak.adakah saya berdosa?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Oleh kerana saudara tidak mengetahui dan tidak sengaja, maka saudari tidak dihukum. Allah tidaklah zalim menghukum orang yang tidak tahu. Cumanya di masa hadapan hendaklah saudari lebih berhati-hati.

    Wallahua’lam.

  32. utaz..mengenai solat sunat taubat.berapa kali kita baca surah al-kafirun dalam solat sunat taubat?saya ada baca buku solat bacaan surah al-kafirun dalam solat sunat 13 kali, adakah kita wajib baca surah al-kafirun 13 kali?

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh,

    tiada surah yang spesifik yang perlu dibaca dalam solat Taubat. Saudari boleh membaca apa-apa surah yang saudari hafal. Dan dakwaan perlu diulang bacaan 13 kali itu adalah tidak benar.
    Wallahua’lam

    .

  33. Salam ustaz..
    boleh tak kalau kita mandi wajib dengan air sungai atau air kolam renang?

    Waalaikumussalam wbt.

    Boleh tiada masalah, Insya-allah.

    Wallahua’lam.

  34. ustaz,adakah sah solat seorang gadis jika dia tidak mandi wajib?

    Waalaikumussalam wbt.

    Syarat sah solat mesti bersuci. Jika tidak mandi wajib sedangkan telah berlaku hal yang mewajibkan mandi, maka solat tidak sah kerana syarat sahnya tidak dipenuhi.

    Wallahua’lam.

  35. salam ustaz,
    saya dibesarkan jauh dari keluarga dan banyak perkara saya ketahui dan perolehi dari teman. Namun saya ingin mendapat kepastian dari ustaz tentang doa untuk mandi nifas, junub dan haid.
    saya malu untuk bertanya dgn ustaz atau ustazah secara terbuka jadi harap saya dapat doa2 tersebut melalui halaman ini.


    Assalamualaikum wbt.

    Wallahua’lam, sepengetahuan saya, tiada doa-doa yang Nabi SAW ajarkan ketika mandi haid, junub, nifas dan lain-lain. Maka tidak perlu dibaca.

  36. Salam ustaz,
    Jika suami isteri melakukan jimak selepas azan subuh yakni sebelum matahari terbit, adakah sah puasa mereka pada hari tersebut.

    Mohon penjelasan ustaz. Terima kasih.


    Waalaikumussalam wbt.

    Jika jima’ sebelum masuk waktu Subuh, maka puasa sah, tetapi jika selepas masuk waktu Subuh, maka puasa tidak sah dan wajib kafarah.

    Wallahua’lam.

  37. Assalamualaikum,
    ustaz klu mandi wajib menggunakan (shower) sah x??


    Waalaikumussalam wbt.

    Insya-allah sah selagi mana air rata ke seluruh tubuh.

    Wallahua’lam.

  38. assalmmualaikum
    utz,benarkah jika mandi wajib kite tidak boleh bersentuhan dgn kemaluan atau hanye boleh menggunakan belakang tapak tangan dan jika menggunakan tapak tangan atau jari maka tidak sah mandi wajib itu.
    terima kasih.

    Waalaikumussalam wbt.

    Tidak benar, boleh sahaja menyentuh dengan telapak tangan. Tiada dalil menyatakan tidak boleh, dan mandi wajib sah Insya-allah.

    Wallahua’lam.

  39. ustaz…. sah ke mandi wajib kalo masa dia tengah mandi wajib beserta niat tiba2 dia terkentut…… perlu ke dia ulang balik semula??


    Assalamualaikum wbt.

    Kentut tidak membatalkan mandi wajib. Saya tidak mengetahu mana-mana dalil yang menyatakan ia membatalkan mandi wajib.

    Walahua’lam.

  40. assalamualaikum…
    ustaz,apakah hukum mandi wajib tanpa membasuh rambut?adakah sah?
    ini kerana saya br sahaja menjalani treatment d salon dan syaratnya ialah rambut tidak blh basah selama 1 minggu. masa saya melakukan treatment itu, sy dlm hadas bsr dan skrg hadas sudah habis cuma mgikut syarat treatment masih tidak dpt basahkan rambut.
    terima kasih.

    Waalaikumussalam wbt.

    Wajib meratakan ke seluruh tubuh, saudari bukanlah berada dalam keadaan darurat. Maka wajib meratakan air ke seluruh tubuh.

    Wallahua’lam.

  41. Assalamualaikum wbt.
    saya ingin bertanya,kalau selepas mandi wajib, badan saya terkena sisa air mani yg masih basah di atas katil,apakah hukumnya?adakah saya perlu mandi wajib semula?

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh.

    Tidak perlu mandi wajib semula. Tiada apa-apa masalah. Wallahua’lam.

  42. aslm bersetubuh dimalam hari…….dan bersahur tapi belum mandi wajib……disiang hari sebelum masuk waktu zohor baru mandi wajib……….adakah sah puasa mereka


    Waalaikumussalam wbt.

    1) Puasanya sah.

    2) Kalau lewat mandi wajib macam mana solat Subuh? Berdosa BESAR meninggalkan solat.

    Wallahua’lam.

  43. salam..utz boleh x ajar sy tentang solat jemaah..bacaan-bacaan yg makmum sepatutnya baca dan lakukan..

    Waalaikumussalam wbt.

    Solat jemaah seperti solat biasa, cuma mengikut imam. Bacaan pun seperti biasa, cuma tidak perlu membaca surah ketika imam membaca surah selepas al-Fatihah.

    Wallahua’lam.

  44. Assalamualaikum…

    Ustaz…adakah sah jika kita mandi wajib @ berwudhuk di dalam tandas kerana sudah tiada pilihan lain sebab bilik khas untuk mandi tidak ada.

    Waalaikumussalam wbt, insya-allah sah, cuma bersihkan tempat tersebut daripada najis sebelum mengambil wudhu di sana.

    wallahua’lam.

  45. salam,
    sahkan puasa seseorang yang melewatkan mandi wajib
    iaitu mandi selepas terbit matahari (jimak atau keluar mani pada malam sebelumnya)

    terima kasih

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh. Puasanya sah, ini berdasarkan hadis berikut:
    Dari ‘Aisyah dan Ummu Salamah :

    [ أن النبي كان يدركه الفجر وهو جنب من أهله ثم يغتسل و يصوم ]

    Maksudnya : ” Sesungguhnya Nabi memasuki waktu subuh dalam berjunub kerana jima’ dengan isterinya, kemudian Baginda mandi dan berpuasa “. [HR Al-Bukhari : 1825, Muslim : 1109]

  46. Salam ustz,sy nk tanya:
    1-apa hkum nya mlancap ketika berpuasa iaitu slepas subuh,sblum trbit fajar.
    2-boleh ka kta mandi siang ktika berpuasa? Sy harap ustz dpt bntu,tq

    Waalaikumussalam wbt.

    Panel Feqh al-ahkam.net Ustaz Abu Umair ketika menjawab soalan ini berkata:
    – Hendaklah disedari bahawa perbuatan tersebut adalah haram, dan lebih dahsyat haramnya pada bulan Ramadhan kerana mencemarkan bulan yang mulia dengan maksiat.
    – Maka hendaklah bertaubat daripada dosa tersebut, dan daripada dosa mencemarkan Ramadhan dengan maksiat kepada Allah.
    – Dari sudut puasanya, jumhur ulama mengatakan batal puasa dengan perbuatan onani. Iaitu Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali. Maka hendaklah diqadha’kan selepas Ramadhan.

    Rujukan:
    – Majmuk Fatawa Ibn Taimiyyah 15/267
    – Syarh Mumti’ 6/234-235

    http://al-ahkam.net/home/index.php?option=com_content&view=article&id=5807:ramadhan-mengeluarkan-mani-dengan-sengaja-batalkah-puasa&catid=61:fatwa-ulama

    2. Boleh mandi di siang Ramadhan, tiada masalah.

    Diriwayatkan dari Abu Bakr, katanya, telah berkata orang yang meriwayatkan kepada aku :

    [ لقد رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يصب على رأسه الماء وهو صائم من العطش أو من الحر ]

    Maksudnya : ” Aku telah melihat Rasulullah  mencucurkan ke atas kepalanya air dalam keadaan Baginda berpuasa, kerana dahaga atau kepanasan “. [HR Abu Daud : 2365]

    – Imam Al-Bukhari di dalam Shahihnya, mengadakan satu bab iaitu : (Bab Mandinya orang yang berpuasa), dan beliau mendatangkan hadis Ibnu Umar :

    [ وبلّ ابن عمر ثوبا فألقاه عليه و هو صائم ]

    Maksudnya : ” Ibnu umar telah membasahi bajunya (kerana kehausan) kemudian beliau memakainya dalam keadaan berpuasa “. [HR Al-Bukhari, lihat Fathul Bari : 3/154]

  47. asalammualaikum, wr wb
    sya mw bertanya,, apa kh haram hukumnya bila kita melakukan suatu pekerjaan sebelum mandi junub??? misalnya menyiapkan makanan untuk keluarga atau pun keluar rumah sebelum mandi junub setelah bercampur dg suami…
    walaikumsalam, wr wb

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh.

    Tidak, ia tidak haram. Yang haram menurut sebahagian ulama berdasarkan beberapa dalil ialah seperi masuk ke masjid, menyentuh al-Quran, membaca al-Quran.

    Adapun menyediakan makanan, ia tiada apa-apa masalah.

    Wallahua’lam.

  48. Assalamu’alaikum ustaz….

    Saya ada dua soalan berkenaan topik yang dibincangkan.

    1) Berkenaan sunnah sebenar Rasul SAW mandi junub. Beliau mengambil wudhu’ terlebih dahulu sebelum mandi junub atau ketika mandi junub?Sekiranya ada hadis sohih berkenaan baginda berwudhu’ terlebih dahulu atau ketika beliau mandi junub, boleh tak ustaz berikannya di sini.

    2) Apakah hukum mengambil wudhu’ tanpa memakai kain basahan(berbogel) sebelum@ketika mandi junub?

    Terima kasih. Wallahua’lam…

    Waalaikumussalam wbt.

    1) Silakan membaca kembali topik ini.

    2) Tidak ada masalah mandi atau berwudhu dalam keadaan berbogel jika diyakini tiada orang melihat atau mengintai.

    Wallahua’lam.

  49. knp cra mandi wajib di atas berbeza dgn cara sy belajar ms sekolah dulu??
    ms ustzah sy ajar dulu mmg terasa mandi wajib sgt rumit,(perlu hafal niat,kn duduk mencangkung,
    mandi sebelah kanan 3x kiri 3x baru kepala dan kebwh 3x.
    tapak tgn pula x buleh sentuh kmaluan)kalau x buleh sentuh,mcm mne kt nk bersihkan kemaluan kite…?

    Waalaikumussalam wbt.

    Ya, apa yang Rasulullah SAW ajar memang mudah. Bila ditokok tambah maka jadi susah, tinggalkan tokok tambah, amalkan sunnah, ia sudah cukup. Wallahua’lam.

  50. Assalamualaikum.
    Saya Nak Bertanya Pada Ustadz. Apa Perbezaan Antara Mandi Wajib dan Mandi Junub?
    Saya Cari Pelbagai Web. Tatacara Mandi Junub Berbeza Dari Mandi Wajib. Perlukah Saya Buat Kedua – dua Kalau Saya Bersetubuh?

    Waalaikumussalam wbt.

    Mandi wajib dan mandi junub adalah benda yang sama.

    Wallahua’lam.

  51. aslm ustad.

    saya mahu tanya,kalau kite lambat mandi wajib.adakah itu dosa besar?


    Waalaikumussalam wbt.

    Ia menjadi dosa kalau ia menyebabka kita tidak solat. Jika tidak mandi wajib, bagaimana mahu solat. Jika ia tidak sampai kita meninggalkan solat, maka tidak ada masalah, cuma yang terbaik segerakan mandi wajib agar badan suci.

    Wallahua’lam.

  52. asalamuailaikum,

    saya nk tnye sy takut salah selama sy mandi wajib, junuh dan haid??

    1-niat madi wajib,junud dan haid dgn betul..? sebab bile tnye org lain semua lain2 niat…

    saya konfius…

    terima kasih…

    Waalaikumussalam wbt.

    Tatacara mandinya sama sahaja. Hal niat, saudari tidak perlu risau kerana niat di hati, dan sudah pasti bila hendak mandi saudari tahu sebab apa saudari mandi. Dan niat secara automatik ada dalam hati bila buat sesuatu dalam keadaan sedar.

    Wallahua’lam.

  53. Assalamualaikum,

    Saya nak tanya adakah kita wajib memotong kuku sebelum mandi junub bagi tujuan meratakan air ke seluruh badan?

    Jawapan daripada ustaz, saya dahului dengan ucapan terima kasih.

    Sekian.

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh.

    Tiada dalil menyatakan wajib potong kuku sebelum mandi wajib.

    Wallahua’lam.

  54. salam.ustaz saya inginn brtanya dalam kita uzur,bolehkah kita memotong kuku?

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh.

    Tiada dalil melarang memotong kuku, rambut dan sebagainya ketika uzur. Jadi boleh-boleh sahaja, apatah lagi memotong kuku adalah satu sunnah.

    Wallahua’lam.

  55. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…. sy penah terdengar jika lambat mandi wajib kerana disengaja2kan dan terus berjalan2 maka tanah yg kita pijak akan melaknat kita


    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh.

    Tidak benar, ia adalah kepercayaan karut.

    Wallahua’lam.

  56. assalamualaikum..ustaz..
    sy ingin bertanya..jika menonton video lucah akan menyababkan air mani keluar..
    adakah perlu mandi wajib seperti mandi wajib keluar haid?

    sy perlukan kepastian.?

    Waalaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh.

    Ya, wajib mandi bila keluar mani. Dan wajib bertaubat kerana menonton video lucah. Ia satu dosa.

    Wallahua’lam.

  57. Salam Ustaz,

    Lama saya cuba mencari jawapan yang jelas tentang cara menyucikan tuala wanita yang dipakai oleh wanita yang sedang haid. Adakah benar terdapat dalil yang menyatakan bahawa tuala wanita pakai buang perlu dicuci kerana sifatnya sebahagian dari tubuh/ sebagai darah yang keluar akan menuntut haknya di akhirat kelak selain dari makanan jin/ syaitan?

    Selama ini saya diajar untuk tidak membasuh tuala wanita yang telah dipakai berdasarkan kepada aspek-aspek berikut:
    a) faktor kesihatan – darah yang dibasuh di simen di bilik air akan lebih menyebabkan rebakan penyakit bawaan darah. Tuala wanita yang akan dibuang selepas itu, akan berada dalam keadaan lembap menjadi medium utama pembiakan segala kuman.

    b) faktor kesucian – tuala wanita pakai buang biasanya di buang (kecuali kalau ada segelintir yang memakainya semula). Hal ini berbeza bagi wanita di zaman dahulu yang memakai kain yang memerlukan ianya dibasuh.

    c) Faktor kebersihan – bayangkan darah berselerak di atas lantai bilik air, tambahan pula jika di tandas tempat kerja/ di tandas awam hanya kerana tuala wanita ini dibasuh. Dan potensi untuk ia terjatuh ke dalam lubang tandas adalah tinggi dan akan menyumbat sistem pembentungan.
    Pada masa kini, di tempat awam terdapat sistem pembuangan tuala wanita yang bersesuaian dan khas. Di rumah juga, tuala wanita biasanya dibungkus dengan rapi dan dibuang bersama2 sampah lain juga oleh sistem pengangkutan sampah yang teratur. Ia tidak lagi dibuang sewenang2nya di dalam sungai, di belakang semak atau di belakang rumah.

    Jadi, jika tuala wanita sebenarnya menjadi kewajipan untuk dibasuh (jika benar terdapat hukum sedemikian), saya akan merubah cara saya yang salah selama ini. Tetapi jika tiada hukum atau perkara berkaitannya tidak jelas, saya berpendapat bahawa adalah lebih baik baginya tidak dibasuh kerana sifat darah yang tidak bercampur air akan kering sendiri dan dengan syarat ia dibalut dengan rapi dan dibuang di tempat yang betul.

    Waallahua’alam.

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Islam tidak menggariskan bagaimana mahu menguruskan tuala wanita. Terpulang kepada saudari bagaimana mahu menguruskannya asalkan ia tidak memudharatkan kesihatan, kebersihan dan sebagainya.

    Wallahua’lam.

  58. Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.
    ustaz. saya ingin bertanya 2 soalan

    1. adakah sah jika kita terbuang air kecil semasa kita tngah mandi wajib?

    2. macam mana hendak tahu mandi wajib kita itu sah atau tidak..?

    Waalaikumussalam wbt.

    a) Sah, ia tidak membatalkan mandi wajib.

    b) Apabila sudah melakukan dengan sempurnya, Insya-allah ia sah.

    Wallahua’lam.

  59. salam ustaz,

    Jika kita menangguhkan mandi wajib dalam beberapa hari adakah itu dosa besar ustaz dan kita sembahyang

    Waalaikumussalam wbt.

    Jika mandi wajib ditangguhkan bagaimana saudara solat. Solat saudara tidak sah jika ia dilakukan pun, bahkan saudara berdosa besar.

    Wallahua’lam.

  60. ASSALAMUALAIKUM USTAZ… SY INGIN BERTANYA KEPADA USTAZ
    CUBA USTAZ TERANGKAN CARA MANDI WAJIB DI SUNGAI ATAU DI LAUT, SEKIRANYA KITE MASUK KEDALAM HUTAN.? UNTUK BEBERAPA HARI TERUTAMANYA UNTUK WARGA ATM YANG TERPAKSA BERMALAM DI DALAM HUTAN BERMINGGU MINGGU.. TOLONG LAH USTAZ SAYA BETUL BETUL INGIN TAHU,

  61. Kepada Ingin Tahu Jempol,

    Waalaikumussalam wbt.

    Syarat sah mandi wajib hanya dua a) Niat b) Air rata seluruh tubuh. Jadi, jika mandi di sungai atau laut, boleh terus terjun dalam sungai dan ratakan air ke seluruh tubuh, dan mandi wajib itu sah.

    Wallahua’lam.

  62. Alhamdulillah…..banyak yang saya tahu dan pelajari melalui laman ini. Rupanya mandi hadas itu tidaklah sesusah yang kita belajar kat sekolah dulu….

  63. salam ustaz,

    saya ingin bertanya,sblum mandi wajib..boleh kah kita memotong kuku atau mencukur bulu ari-ari???

  64. ASSALAMUALAIKUM USTAZ. saya baru balik operation di bahagian kaki, dan di balut dengan bandage, doktor nasehatan supaya bandagenya jangan sampai kena ayer.Ustaz bagaimana caranya saya hendak mengambil wudhu dan mandi hadas .

  65. saya imran nak bertanya..

    ada sesetengah web lain mandi wajid nya… tp web ini lain mandi wajib nya..

    mana satu yang betul ?

  66. Waalaikumussalam wbt.

    Mohamad Khalil:

    Dalam situasi saudara- saudara berwudhu seperti biasa, dan pada bahagian kaki, saudara boleh biarkan sahaja tanpa dibasuh. Begitu juga dengan mandi wajib. Jika ketika mandi wajib ditakuti air terkena bandage, maka saudara boleh gantikan mandi wajib dengan bertayamum sahaja.

    Wallahua;lam

  67. Imran,

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

    Yang benar, ialah apa yang menepati sunnah Rasulullah saw. Maka bandingkanlah mana yang menepati hadis-hadis baginda saw.

    Wallahua’lam.

  68. Assalamualaikum wbt,ustaz saya nk tanya kalau mandi wajib dalam keadaan bogel adakah mandi wajib itu sah?

  69. Amirul,

    Waalaikumussalam wbt.

    Mandi wajib sah walau dilakukan di dalam keadaan berbogel, cuma hendaklah di kawasan tertutup agar aurat tidak dilihat orang.

    Wallahua’lam

  70. salam ustadz,sy ingin tanya ustadz,kerna sy sedang kebingungan ini…saya hrap sngat supaya ustadz dpt m’jwab nya…

    1)Bila sy melihat filem2 di tv,yg d’lakon kan dgn ke’ghairahan…Dan ketika mlihat itu,dikemaluan sy ada t’keluar sperti “lendir”,yg b’warna putih…p’tanyaan sy,apakah itu?Dan,perlukah mandi wajib?

    2)cikgu di skolah sy dan rakan2 sy di skolah juga,b’kata “TIDAK boleh m’motong kuku ketika haid”..Dan sy m’gikut kata2 mreka,smpai kdang2 shingga pnjang kuku sy ini,dan sy merasa geli bila nk makan m’ggunakan tngan…jd,BETUL kah apa ya ckgu/rkan2 sy kata???

  71. Assalamualaikum Ustaz,

    Jika kita mandi wajib dan menggunakan tangan tanpa berlapik untuk meratakan air ke seluruh badan ianya tidak sah kerana terbatal hadas besar…..boleh ustaz ulaskan lebih lanjut…

  72. Assalamualaikum Ustaz,

    Jika kita mandi wajib dan menggunakan tangan tanpa berlapik untuk meratakan air ke seluruh badan ianya tidak sah kerana terbatal hadas besar…..boleh ustaz ulaskan lebih lanjut…

    Waalaikumussalam wbt.

    Najib, mandi wajibnya sah, tiada masalah, ia tidak membatalkan mandi wajib.

    Wallahua’lam.

  73. salam ustadz,sy ingin tanya ustadz,kerna sy sedang kebingungan ini…saya hrap sngat supaya ustadz dpt m’jwab nya…

    1)Bila sy melihat filem2 di tv,yg d’lakon kan dgn ke’ghairahan…Dan ketika mlihat itu,dikemaluan sy ada t’keluar sperti “lendir”,yg b’warna putih…p’tanyaan sy,apakah itu?Dan,perlukah mandi wajib?

    2)cikgu di skolah sy dan rakan2 sy di skolah juga,b’kata “TIDAK boleh m’motong kuku ketika haid”..Dan sy m’gikut kata2 mreka,smpai kdang2 shingga pnjang kuku sy ini,dan sy merasa geli bila nk makan m’ggunakan tngan…jd,BETUL kah apa ya ckgu/rkan2 sy kata???

    Assalamualaikum wbt, saya menjawab soalan no 2 dahulu ya. Kepercayaan menyatakan tidak boleh potong kuku ketika haidh adalah karut dan bukan berasal daripada Islam. Bahkan memotong kuku adalah salah satu sunnah Rasulullah SAW, maka potonglah kuku, tiada masalah.

    Wallahua’lam.

  74. assalamualaikum ustaz….
    ustaz sy ingin bertanya, adakah perlu kita mandi wajib sekiranya kita tertelan air mani suami kita?

  75. Assalamu’alaikum ustaz..

    nk tanye ni..ape hukumnye bercakap2 ketika mandi wajib ataupun berwudhuk? adakah sah mandi wajib dan wudhuk itu? sbb kdg2 tgh mandi wajib tu sy terfikirkan sesuatu dan bercakap2 seorang diri..

    jazakallah…

  76. Hamba Allah,

    Assalamualaikum wbt.

    Bercakap-cakap ketika mandi wajib dan berwudhu tidak merosakkan wudhu dan mandi wajib. Jadi keduanya sah. Cuma antara adab di bilik air ialah tidak bercakap-cakap.

    Wallahua’lam.

  77. Anisah

    Waalaikumussalam wbt.

    a) Wajib mandi bila bersetubuh dan/atau keluar mani.

    b) Jadi jika tidak berlaku persetubuhan, dan saudari tidak keluar mani, maka puan tidak wajib mandi. Yang wajib mandi ialah suami puan kerana telah keluar mani.

    Wallahua’lam

  78. Asslammualikum Ustaz..saya nak tanya.bagaimana lepas mandi wajib yang kita yakin bersih..tetapi andaikata lepas setengah hari atau beberapa jam berlalu tiba2 terasa was2 samada jika ada tahi mata semasa melakukan mandi wajib dan terlupa dibersihkan atau tahi mata yang keluar selepas mandi wajibse..adakah sah mandi kita jika ada tertinggal najis tersebut selepas mandi wajib?

    sekian terima kasih

  79. Assalammualaikum w.b.t , ustaz setahu saya hanya lelaki yg blh mengeluarkn air mani dan perempuan hnya air mazi shja. Apabila keluar air mazi kita tidak perlu mndi wajib kn? jadi apabila seseorg perempuan itu klimaks adakh dia perlu mndi wajib?sy agak musykil

  80. Assalamualaikum ,
    Bolehkah kita mandi wajib kerana was-was terkeluar air mani ataupun tidak ?

  81. لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

    saya ingin bertanya:
    1. didalam tata cara mandi wajib, terdapat “berwudlu sebagaimana wudlu untuk sholat”.
    apakah harus berniat(niat) wudlu?? apakah bacaan nya? apakah sama seperti wudlu untuk sholat atau bagaimana?

    2. apakah kita boleh mandi sebagaimana mandi biasa nya(memcuci muka,badan,dll menggunakan sabun) setelah urutan “berwudlu” dalam mandi wajib…

    sebelum nya saya ucapkan terima kasih,
    Wassalamu ‘alaikum Warohmatullahi Wabarokatuh…….

  82. emm ustaz..saya nk tanya..walaupun bukan pasal mandi wajib..saya agak konfius dengan lafaz niat untuk solat jamak n qasar sekiranya kita bermusafir..apa yang kita perlu baca niat untuk solat zohor dan asar sekiranya kita hendak sembahyang asar dlam waktu zohor dan sebaliknya..begitu juga niat solat maghrib dn isa sekiranya ingin di qasarkan..

  83. salam…
    sye nk tnye..
    kwn sye ckp kte bleh bermandi wjib hanya dgn berniat dn hanya meratakn air di seluruh bdn sje…
    tanpa berwhudu’ , dn turutan yg lain..??

  84. Perlukan jawapan:

    Waalaikumussalam wbt.

    Ya benar, apabila air rata seluruh tubuh, maka sahlah mandi wajib. Hanya sahaja cara terbaik ialah dengan mengikuti sunnah nabi dalam mandi wajib.

    Wallahua’lam

  85. Hamba konfius,

    Assalamualaikum wbt.

    Niat adalah di hati, ia sesuatu yang automatik ada apabila kita melakukan sesuatu dengan keadaan sedar dan sengaja. Jadi tiada apa masalah, lagipun melafazkan niat tidak pernah diajar Rasulullah saw. Niat adalah urusan hati yang automatik ada.

  86. R_ndR

    waalaikumussalam wbt.

    1) Niat adalah urusan hati, ia tidak perlu dibaca mahupun dilafazkan. ia automatik wujud bila buat sesuatu dalam keadaan sedar.

    2) Boleh.

  87. Amira

    Waalaikumussalam wbt.

    Mana ada manusia mandi wajib tanpa niat kerana bila kita lakukan sesuatu secara sengaja, dalam keadaan sedar, pasti niat automatik ada dalam hati.

  88. Waalaikumussalam wbt.

    Usah dilayan was-was itu kerana ia mainan syaitan. Ada atau tidak tahi mata tidak memberi apa-apa kesan kepada mandi wajib.

    Wallahua’lam.

  89. Assalamualaikum Ustaz,

    Kemusykilan saya tentang mandi wajib ini hanyalah tentang niat. Ustaz menyatakan niat hadir secara automatik semasa hendak mandi wajib. Tetapi apa yg saya pelajari sebelum ini di sekolah, niat mandi wajib adalah “Sahaja aku mandi wajib fardhu atasku kerana Allah Taala”… Adakah saya perlu lintaskan kesemua perkataan tersebut ketika hendak mandi wajib? Bolehkah saya hanya berniat, “Aku mandi wajib kerana Allah”? Sbb niat ini agak panjang dan saya merasa seolah2 saya melafaz di dalam hati dan bukannya menghadirkan niat di dlm hati…Ini menyebabkan saya selalu berasa was-was dan tidak yakin dgn mandi wajib saya sehingga menjejaskan ibadah2 yg lain.

    Persoalan kedua pula, sebelum ini saya belajar, kita perlu berniat semasa air pertama yg mengenai anggota badan. Tp bolehkah kita berniat sebelum itu lg, contohnya ketika melangkah masuk ke bilik air?

    Tolonglah ustaz menjawab persoalan ini kerana saya selalu bingung mengenai NIAT ini.

  90. Assalamualaikum wbt.

    saya ingin bertanya berkenaan selepas mandi wajib, 1/2 kemudian di sedari adakan sisa makanan di dalam mulut…sebelum mandi saya sudah memberus gigi n tgh mandi wajib pun saya berkumur sebetul-betulnya….adakah sah mandi saya ini…

  91. Assalamualaikum ustaz..

    pertanyaan saya ialah….adakah sah mandi wajib saya kerana apabila saya selesai mandi wajib,
    saya mendapati ada daki di kaki saya..

    perlukan jawapan segera…

  92. Waalaikumussalam wbt.

    Semua yang saudara sebut di atas, adalah perkara yang tidak ada dalam sunnah nabi saw. Niat sesuatu yang mudah, ia wujud automatik bila kita buat sesuatu secara sengaja dalam keadaan sedar. Jadi usah pening-pening dengan isu niat.

  93. Waalaikumussalam wbt.

    Tidak perlu, kerana keadaan asal saudara adalah suci, untuk menyatakan wajib mandi, perlu dengan bukti dan keyakinan, bukan was-was.

    Tambahan pula, melayan was-was hanya akan menyusahkan diri sendiri.

    Wallahua’lam

  94. as.salam ustaz
    saya ingin bertanya, kebiasaannya bila kita mandi wajib di mulai dengan siram air di kepala diserta kan dgn niat,tp jika saya ingin mulai dengan siram air di badan iaitu di bahu sebelah kanan adakah sah mandi wajib sy tu?mohon sgt2 jwapn secpt mgkin…terima kasih ustaz.

    Waalaikumussalam wbt.

    Insya-allah sah, tetapi kenapa perlu tinggalkan sunnah, ikutlah cara nabi s.a.w mandi wajib. :)

  95. asalamualaikum…..

    ustaz, saye nk tnye, klau tersalah buat, sah x mndi wajib kita….

    Assalamualaikum wbt,

    selagi mana air rata seluruh tubuh, insya-allah sah.

  96. Assalamualaikum wr wb ..
    Ustad , saya mau tanya ..
    Apakah sah mandi wajib kita , jika pada saat di pertengahan mandi kita buang angin ?

Tinggalkan Jawapan

