8 comments on “Cara Solat taubat

  1. Assalaamu ‘alaikum wr wb
    Kita perlu tahu juga bahwa untuk minta ampun banyak jalan yang harus
    ditepuh
    TAUBAT
    ISTIGHFAR
    PERBUATAN BAIK DANKETAATAN
    – tauhid & menjauhkan diri dari
    kemusyrikan
    – memperbaiki wudlu dan sholat
    – puasa, sodaqoh dan haji
    – dzikir kpd Allah
    – berbaakti kpd orang tua &
    menyambung silaturrahmi
    – berbuat baik kpd sesama mahluq
    MUSIBAH DAN KESEDIHAN
    HAD DAN HUKUM SYARIAT

    MARAJI’
    yusuf qardhawi, Kitab Petunjuk Tobat, mizania
    dr ytusuf al qardhawy TAUBAT ,AL KAUTSAR

  2. ASSALAMUALAIKUM USTAZ,SAYA NAK TANYA BEBERAPA SOALAN…SAYA TELAH BUAT SALAH TERHADAP SESEORANG TAPI SAYA TAK SENGAJA DAN SAYA TAK MINTA MAAF PUN DENGAN ORANG TU.ADAKAH PERBUATAN SEDEMIKIAN BOLEH MENYEBABKAN SAYA BERDOSA?

    Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.

    al-Imam an-Nawawi rahimahullah di dalam kitab hadis susunan beliau Riadussolihin menjelaskan bahawa seandainya kita melakukan kesalahan dengan manusia, cara untuk bertaubat ialah dengan memulangkan haknya dan memohon kemaafan.

    Wallahua’lam.

  3. DALAM SOLAT TAUBAT,PERLUKAH ATAU WAJIBKAH MEMBACA AYAT KURSI?LAGIPUN SAYA TIDAK MENGHAFAL AYAT KURSI.

    Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh. Tidak wajib, saudara boleh membaca apa-apa sahaja surah yang saudara hafal.

    Wallahua’lam.

  4. assalamualaikum…berikutan masalah kwn saya yg terlanjur adakah dibolehkan dia berpuasa berselang seli bagi mencukupkan tempoh 2 bulan kafarah? dan adakah tempoh 2 bulan puasa tadi perlu dikalikan dgn tempoh 5 tahun ?..tq

  5. assalamualaikum ustaz.

    saya ada sedikit kemusykilan.. adakah berdosa besar jika seorang isteri itu mempunyai skandal dengan lelaki lain, tapi dia masih menyayangi suaminya..tujuan skandal itu adalah cuma suka-suka katanya, dan mempunyai hubungan dengan ramai lelaki tanpa pengetahuan suaminya. Adakah wanita/isteri sebegini dikira isteri nusyuz?

  6. Hamba Allah,

    waalaikumussalam wbt.

    Ya berdosa besar kerana dia telah mengkhianati suaminya, dan beliau seorang perempuan yang nusyuz.

    Wallahua’lam

Tinggalkan Jawapan

